תפריט נגישות

מריה יאחנגילוב ז''ל

נולדה בכ"ז בסיון תשכ"ב, 29/6/1962
התגוררה באופקים
חללת פעולת איבה
בכ"ב בתשרי תשפ"ד, 7/10/2023
מקום אירוע: אופקים
הובאה למנוחת עולמים באופקים
גוש: 1, חלקה: 17, שורה: 13
הותירה: שלושה ילדים ונכדים
מריה מונצחת באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 87

קורות חיים

מריה נולדה בדרבנט, ברפובליקת דאגסטן בדרום רוסיה, ביום כ"ז בסיוון תשכ"ב (29.06.1962).

גדלה והתחנכה בעיר הולדתה, שבה הייתה קהילה גדולה של יהודי הקווקז.

במסגרת לימודיה הגבוהים התמחתה בחשבות למפעלים, ובתום לימודיה עבדה כחשבת שכר במפעל.

בשנת 1980 מריה נישאה ליפתח, בן עירה, והם הקימו בית בדרבנט. בשנים הבאות נולדו שלושת ילדיהם – שרה, אדגר ואלינור. הילדים גדלו במשפחה חמה ואוהבת, התחנכו היטב ונהנו לבלות יחד עם הוריהם במגוון מקומות - בפארקים, בפסטיבלים, בקרקס ועוד הרבה בילויים וכיף.

בשנת 1993 עלתה המשפחה לישראל. תחילה גרו בבאר שבע ומריה עבדה במפעל מקומי. בהמשך קנו דירה באופקים והיא עבדה בבית אריזה בנתיבות.

כעבור זמן מה המפעל בו עבדה מריה עבר לאשקלון, היא עזבה וב-2021 פתחה בבאר שבע חנות לביגוד ואביזרים שונים. לחנות קראה "אלינור", כשם בתה הקטנה.

מעבר לשעות העבודה מריה ניהלה בית למופת, הקפידה שלילדיה לא יהיה חסר דבר. "עשתה הכול לתת לנו כל מה שאנחנו צריכים ורוצים", סיפר בנה אדגר, והוסיף: "אימא הייתה מבשלת אוכל קווקזי טעים ומיוחד. כל חג ואירוע היינו מציינים באופן חגיגי, עם כל המשפחה. היו מגיעים כל הדודים, סבתא, אחים ואחיות של אימא, ותמיד היה שמח עם הרבה אוכל טעים ומשפחתיות".

בשעות הפנאי אהבה מריה לקרוא ממיטב הספרות הרוסית הענפה. כן הרבתה לטייל, השתדלה לטוס לטיולים בחו"ל מדי כמה חודשים.

בשבת, כ"ב בתשרי, שמחת תורה תשפ"ד, 7 באוקטובר 2023, בשעה שש וחצי בבוקר, פתח ארגון הטרור חמאס במתקפת פתע על ישראל. בחסות ירי מסיבי של טילים ורקטות מרצועת עזה לאזורים נרחבים בארץ חדרו אלפי מחבלים מגדר הגבול שנפרצה, מהים ומהאוויר והחלו במתקפה רצחנית על יישובי עוטף עזה – קיבוצים ומושבים ועל הערים הסמוכות שדרות, אופקים ונתיבות; על מבלי מסיבות טבע סמוך לקיבוצים רעים ונירים; על בסיסי צה"ל ועל העוברים בדרכים באזור. המחבלים רצחו כשמונה-מאות אזרחים ואזרחיות בני כל הגילים בבתיהם, במכוניותיהם ובעת שבילו במסיבות אחרי שביצעו בהם פשעים כבדים לרבות אונס והתעללות; חטפו לרצועת עזה מאות ישראלים – חיילים ואזרחים וכן עובדים זרים מהקיבוצים; החריבו, בזזו והעלו באש בתים ורכוש. למעלה משלוש-מאות חיילים, שוטרים וחברי כיתות הכוננות המקומיות נפלו בטרם הצליחו כוחות הביטחון להשתלט על השטח.

בבוקר זה החלה מלחמה.

באותו בוקר שהו בבית המשפחה מריה ובעלה יפתח, בנותיהם והנכד. יפתח יצא לחדר המדרגות לעשן סיגריה ואז נורה למוות על ידי מחבלים שנכנסו לבניין. מריה יצאה מהדירה לשמע הרעש ונורתה למוות אף היא. בנותיהם נעלו את הבית, והמחבלים שלא הצליחו להיכנס עברו לבניין אחר. קרוב משפחה שהגיע לבניין כמה דקות לאחר מכן הוא שגילה את גופות בני הזוג.

באותו יום נרצחו למעלה מארבעים מתושבי אופקים.

מריה יאחנגילוב נרצחה בירי מחבלים באופקים בכ"ב בתשרי תשפ"ד (07.10.2023), דקות אחדות אחרי שבעלה יפתח נרצח. בת שישים ואחת בהירצחה. הובאה למנוחות לצד בעלה בבית העלמין באופקים. הותירה שלושה ילדים ונכדים.

בני הזוג יונצחו באתר "הפורטל הקווקזי", המכיל מידע מקיף על העדה בישראל.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי