תפריט נגישות

חיים מינו סמדר ז''ל

בן רחל ושלום
נולד בי"א באדר תש"ז, 3/3/1947
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בט"ז בניסן תשס"ב, 29/3/2002
מקום אירוע: ירושלים - קרית יובל
הובא למנוחת עולמים בירושלים - גבעת שאול
אזור: מערבים ירושלים, גוש: 10, חלקה: 10, שורה: 5
הותיר: אישה וחמישה ילדים, אחים ואחיות
חיים מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 72

קורות חיים

חיים, בן רחל ושלום, נולד בטוניס בי"א באדר תש"ז (03.03.1947). אחיהם של משה, אלי, אילנה ושרה. הוא עלה עם משפחתו לישראל במאי 1948, גדל והתחנך בירושלים. למד בבית הספר היסודי "גרשון אגרון" בירושלים.

משבגר נישא חיים לשושנה והיה אביהם של אלון, שלום, רחלי, חני ונתי. את ילדיו גידל בשמחה רבה, ולימדם את אהבת החיים ואהבת המולדת. כך היה חיים מאז ומעולם – שמח בחלקו, אופטימי ומלא חיוניות, גם כשהחיים היקשו עליו. המשפחה התגוררה בשכונת נווה יעקב בצפון ירושלים.

לפרנסת משפחתו עבד חיים בחברת "תנובה" בתפקיד מחסנאי קירור. בתקופה אחרת, עבד כטפסן בענף הבניין. מאז שנת 1999 עבד חיים כמאבטח, ובדרך כלל אבטח את בית הספר היסודי לילדים אוטיסטים "יד המורה" בירושלים.

חיים היה אהוב בצורה בלתי רגילה ב"יד המורה". בתחילת החודש שבסופו מת חגגו לו התלמידים את יום הולדתו. שנה קודם לכן, קיבל תעודת הוקרה מראש העיר על תרומתו המסורה לבית הספר. חיים, שהיה כה עניו ואצילי מטבעו, לא סיפר על כך לאיש.

בבית הספר חיים ידע להתייחס בסבלנות ובחום אין קץ לכל ילד וילד. הילדים היו פשוט "משוגעים" עליו. הם סיפרו במילותיהם כיצד רכשו ממנו את האהבה לזולת ואת רוח ההתנדבות. הוא נודע כמי שתמיד "בזמן הנכון ובמקום הנכון" – שם לב למצוקות הילדים, חש אליהם, משוחח אתם ועוזר בנדיבות. הכול אהבוהו – מורים ותלמידים כאחד.

ביום שישי ט"ז בניסן, חול המועד פסח תשס"ב (29.03.2002), שלא כרגיל, נשלח חיים מטעם חברת האבטחה לשמור בכניסה לשופרסל בשכונת קריית יובל בירושלים. בשעות הצהריים, בשעה שהמון רב קנה את קניותיו לשבת, ניסתה מחבלת-מתאבדת להסתנן למקום ולבצע בו פיגוע המוני. חיים חשד בה מייד, ובכוח זרועו התנפל עליה, תפס בה והרחיקה מההמון. בשעה שגרר אותה היא פוצצה את עצמה, ובפיצוץ נרצחו חיים והצעירה רחל לוי.

חיים היה בן 55 במותו. הותיר אישה, שלושה בנים ושתי בנות, אחים ואחיות. הוא הובא למנוחת עולמים בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים.

ילדים רבים, הורים ומורים, וכן אזרחים שלא הכירו אותו, כתבו למשפחתו של חיים עשרות מכתבי הוקרה ותנחומים. מן הדברים שכתבה גילי, תלמידת כיתה ב': "חיים היה שומר בבית הספר שלי. שומר גיבור ואחראי... הוא היה נחמד מאוד מאוד לילדים. כשאני איחרתי לבית הספר הוא תמיד היה אומר לי: יאללה, יאללה – רוצי לכיתה, שלא תאחרי ותפסידי את ההפסקה... אני חושבת שלבוא עכשיו לבית הספר יהיה לי עצוב ולא אותו דבר ואני מתגעגעת אליו מאוד מכל הלב".

חודשיים לאחר מותו של חיים, במעמד הורים, תלמידים, ראש העיר אהוד אולמרט וחבר הכנסת יוסי שריד, נחנכה גינת נוי שהוקמה לזכרו בבית הספר בו עבד, ביוזמה ובתרומה של הורי תלמידים. בלוח הזיכרון נחקק: "פינת חיים. לזכרו של חיים סמדר המאבטח היקר של בית ספרנו. נהרג בפיגוע בשופרסל של קריית יובל בירושלים. באומץ ליבו הציל חיים". למשפחתו של חיים הוענק בטקס אות הוקרה מטעם ראש העיר ומפקד מחוז ירושלים של המשטרה.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי