תפריט נגישות

מנחם סופר ז''ל

בן חסיה ויעקב
נולד בז' בשבט תרצ"א, 25/1/1931
התגורר בראשון לציון
חלל פעולת איבה
בכ' בכסלו תשי"א, 29/11/1950
מקום אירוע: קיבוץ גברעם
הובא למנוחת עולמים בראשון לציון - צבאי
חלקה: 1, שורה: 2
מנחם מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 35

קורות חיים

מנחם, בן יעקב וחסיה סופר, נולד בז' בשבט תרצ"א (25.01.1931) בתל אביב. גדל בראשון לציון, אח לזהבה ולארנון.

מילדותו נמשך מנחם לטבע ולמרחבים, יותר מאשר לספסל הלימודים. הצד הלירי שבאישיותו מצא את ביטויו בציור. מגיל חמש ובמשך כל חייו לא פסק מלצייר.

כילד היה חבר בתנועת "מכבי", ובד בבד החל לבקר בסטודיו לציור של אבני. כבר שם התבלט בכישרונו, ואף זכה בפרס בתחרות שהשתתף בה.

בגיל 15 נכנס לפעילות במסגרת הגדנ"ע כמדריך, וסייע בהעלאת מעפילים בלתי-ליגאליים לחופי הארץ.

ב-1947, בהגיעו לגיל 16, זייף מנחם את גילו, מתוך תחושה עזה של שליחות, והתגייס לחטיבת "הראל" של הפלמ"ח. מעט אחר כך, בצאתו לאחת הפעולות - פיצוץ גשר בוואדי קלט - כתב להוריו: "אם אפול, תדעו כי נפלתי למענכם ולמען העם הנגאל במולדתו".

מסוף שנת 1947 ובמשך כל תקופת מלחמת העצמאות היה מנחם מעורב בפעילות קרבית. הוא נשלח לבית הערבה, ליווה שיירות משם לירושלים, פונה מבית הערבה לסדום המבודדת והמופגזת ולקח חלק בגיחות ליעדים שסבבו אותה. זמן קצר אחרי שיצא מנחם מסדום הוא השתתף בקרבות מבצע "עשר המכות" בדרום - ובמשך כל הזמן הזה לא הניח את עפרונו ואת אלבום הרישומים, ובכל רגע של שקט מצא בהם מפלט.

עם השחרור מצה"ל באביב 1950 יצא לקיבוץ אבוקה בעמק בית שאן, שם עבד כטרקטוריסט. אחרי כמה חודשים חזר הביתה, החל עובד בחברת החשמל ועד מהרה השתלב בעבודה והוכיח את עצמו, כדברי הפועלים הוותיקים, כבעל 'ידי זהב'. בתקופה זו חזר שוב אל הציור, קשר קשרים עם נערה ונשא עיניו לעתיד.

ביום רביעי כ' בכסלו תשי"א (29.11.1950) יצא מנחם בטנדר של חברת החשמל להניח קו של מתח גבוה בקרבת קיבוץ גברעם בדרום. מוקש נסתר בפרדס פצעו פצעי מוות. הוא מת בדרך לבית החולים בבאר שבע.

מנחם היה בן תשע-עשרה שנים ועשרה חודשים במותו - לוחם שחזר מקרבות מלחמת העצמאות ללא שריטה אחת. הוא הובא למנוחות בחלקה הצבאית בבית הקברות של ראשון לציון, ועל מצבתו חרוט סמל הפלמ"ח.

רישומיו של מנחם מתקופת הגדנ"ע והפלמ"ח קובצו בספר "בחרט פלמ"ח", ויצאו לאור בליווי מבוא המתאר את תולדות חייו שנכתב ע"י פנחס יורמן. ציוריו קישטו קירות מבני ציבור בבית הערבה ובאבוקה וכן הם מופיעים במספר ספרים. עבודות אלה ועוד מצביעות על גודל כישרונו, שנגדע באיבו.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי