תפריט נגישות

אולריך אולי ברנהרד ז''ל

בן חוה וארנסט
נולד בי"ב בטבת תרפ"ב, 12/1/1922
התגורר בחיפה
חלל פעולת איבה
בט"ז באדר א' תש"ח, 26/2/1948
מקום אירוע: חיפה
הובא למנוחת עולמים בחיפה - חוף הכרמל
חלקה: ק, שורה: 36
הותיר: אחות ואח
אולריך מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 16

קורות חיים

אולריך (אולי), בן חווה (לבית יפה) וארנסט ברנהרד נולד בברלין, גרמניה, בי"ב בטבת תרפ"ב (12.01.1922). למד בברלין בבית ספר יסודי ותיכון. משם עבר לבלגיה, ועמד לסיים בית ספר גבוה לטכנולוגיה. היה ספורטאי מעולה, אהב מוזיקה ואף ניגן.

עם פלישת הנאצים לבלגיה בחודש מאי 1940 הוכנס, עם עוד יוצאי גרמניה, למחנה מעצר בצרפת, בקרבת הגבול הספרדי, שם שהה שנתיים. במשך השהייה במחנה התארגנה בו קבוצה של צעירים יהודיים, כולם בעלי נטיות שמאלניות, בהדרכתו של פטר שטורם, שהיה ברבות הימים לבמאי ידוע בגרמניה המזרחית. פטר גיבש את הקבוצה גם במובן הרעיוני וגם החדיר בהם אחוות אחים, טוהר מידות, מוסר גבוה ועזרה הדדית כערך עליון. בעצם גיבושה הצליחה קבוצה זו לשמור על חבריה.

אחרי חודש אוגוסט 1942 הועברו יושבי המחנות לפולין - ואולי הגיע לאושוויץ, למחנה העבודה הידוע לשמצה בלכהאמר. היה זריז, בעל תפיסה מהירה וחריף שכל, מכונאי מעולה - שהיה קרוב לסיום לימודיו המקצועיים - והנאצים ידעו לנצלו. בסיום המלחמה הגיע ל"צעדת המוות" המפורסמת בדרך לבוכנוולד, ושם שוחרר.

עם השחרור חזר לצרפת, תחילה לבית חולים, לשיקום בריאותו. עם הזמן הבריא, השתקם, הצטרף לתנועה, והיה מפעיליה - חבר בהנהגה הארצית של 'השומר הצעיר' בצרפת, ואף שהה בחוות-הכשרה. משם עלה ארצה כמעפיל בסוף פברואר 1948, לפני חבריו לגרעין, שהיו מאוחר יותר ממייסדי קיבוץ כרמיה, ושכן במלון בחיפה.

ביום 26.02.1948 יצא בבוקר מהמלון בו התגורר ועלה על אוטובוס משוריין שהיה אמור להביאו מחיפה לתל-אביב. שם חיכה לו גיסו, אשר היה אמור לקחתו לקיבוץ גת שהיה במצור, בו חיה אחותו לילי. אחרי שחיכה הגיס עד בוש נסע כדי להתחקות על עקבותיו של אולי, אך לא הצליח לגלות דבר.

לימים התברר שאולי עזב כנראה את האוטובוס בשל סיבה של מה בכך - על מנת לגשת למשרד הסוכנות ששכן אז בחיפה תחתית. הוא טעה בדרך (מאחר שלא ידע על בוריה את החלוקה לאזורים יהודיים וערביים), הגיע בטעות לאזור הערבי, נורה ונהרג ביום ט"ז באדר א' תש"ח (26.02.1948).

על פי המסופר, כשמצאו אותו היו עיניו וידיו קשורות. על גופתו לא נמצאו מסמכים מזהים ורק המספר ממחנה הריכוז היה סימן מזהה יחידי. אחרי ארבעה ימים שלא הגיעו לזהותו נקבר כאלמוני בבית העלמין בחיפה.

במסגרת שנת ה-40 למדינת ישראל פורסם הקטע מהעיתון מתקופת מלחמת העצמאות ובו התיאור של היהודי שרק מספר מזהה אותו. חברו של אולי שהיה עמו במחנה הריכוז, זיהה את המספר ופנה אל היחידה להנצחת החייל וטען כי החלל הוא ברנהרד אולריך. אחרי חקירה מאומצת והשוואת המסמכים עם מסמכי שחרור ממחנה הריכוז בידי צבא ארצות הברית הובהר כי אכן, היתה זו גופתו של ברנהרד אולריך (אולי). כך נפתרה התעלומה שליוותה את המשפחה 40 שנים, ועל קברו הושמה מצבה הנושאת את שמו.

בן 26 היה בהירצחו. הותיר אחות, לילי, ואח, דב.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי