תפריט נגישות

הרצל הרצלה מרקוביץ ז''ל

בן חנה-פייע ונתנאל
נולד בכ"א בסיון תרס"ז, 3/6/1907
התגורר ביפו
חלל פעולת איבה
בכ"ג בניסן תרפ"א, 1/5/1921
מקום אירוע: יפו
הובא למנוחת עולמים בתל אביב, בית הקברות הישן (טרומפלדור)
אזור: ב, גוש: 1, שורה: כ"א
הותיר: אב, אחים ואחיות
הרצל מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 4

קורות חיים

הרצל, בן נתנאל וחנה-פייע (לבית שלמן), נולד ב-כ"א בסיוון תרס"ז (3.6.1907) בשכונת נווה צדק שבגבול תל אביב ויפו. גדל עם אח ושלוש אחיות, כשהיה בן חמש נפטרה אימו.

למד בתלמוד תורה בשכונת נווה שלום, ובחשאי אף למד צרפתית בבית הספר הצרפתי ביפו.

אביו של הרצל היה שען שלמד את מקצועו מאביו, ובעל חנות לתכשיטים ושעונים ברחוב בוטרוס ביפו. כיוון שהיה מופקד על השעונים במגדל השעון של יפו הותר לו להישאר בעיר בעת גירוש תושביה היהודים בימי מלחמת העולם הראשונה. בגלל הרעב בארץ שלח האב את כל הילדים לבית אביו, הרב יצחק מאיר מרקוביץ שהיה רב מוכר בצפת ואחד משבעת טובי כולל רומניה. בהמשך עברו הילדים לבית משפחת רוזנפלד בראש פינה, קרובי משפחתם, ובתום המלחמה חזרו לאביהם.

האב נישא לשרה, אחות אשתו, והיא גידלה את ילדיו כילדיה שלה.

הרצל היה נער מוכשר, יפה תואר, רגיש וטוב לב, מקובל ואהוד על בני גילו. נער אמיץ ובעל כוח גופני רב, בשעות הפנאי אהב לשיר ולנגן בחליל. כן חבר לקבוצת נערים שהשתתפו בפעילות חברתית-תרבותית במסגרת "קלוב בורוכוב". בביתו חונך שנתינה היא ערך חשוב מאין כמוהו, ובמציאות הקשה של אותם ימים גילו הרצל וחבריו רגישות לעוני ולסבל שמסביבם.

ביום כ"ג בניסן תרפ"א (1.5.1921) החלה התקפה נגד יהודי יפו, שסימנה את פרוץ מאורעות תרפ"א. באותו היום החלו ערבים בפעולות ביזה ובהתקפות על עוברי אורח ובתי עסק של יהודים. הפרעות התרחשו ברחבי יפו ובמתקפה על "בית החלוץ" נפצעו עשרות ונהרגו רבים. בעודו משחק בחצר ביתו, לשמע היריות והצעקות גברה על הרצל סקרנותו והוא יצא לרחוב תלמוד תורה, שם נהרג כאשר שוטר ערבי במדים ירה בו מטווח קצר.

בן 13 במותו. הרצל מרקוביץ הובא למנוחת עולמים בבית הקברות ברחוב טרומפלדור בתל אביב, ואביו היה מיוזמי הקמת המצבה המשותפת במקום. הותיר אחריו אב, אח ושלוש אחיות ואחות למחצה. במרוצת השנים נולדו עוד ארבעה אחים למחצה שלו.

בחוברות "קונטרס" מובאות נסיבות הירצחו כפי שהעידו עליהן דוד אלישבסקי ודוד ריקלין.



---בשנת 2022 נוספו לקורות החיים מידע ותמונת החלל בזכות מחקר של ארגון המתנדבים "לתת פנים לנופלים". למידע נוסף ראו https://latetpanim.org.il/

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי