תפריט נגישות

דוד צבי כצבורג ז''ל

בן אסתר ויהודה הכהן
נולד בג' באדר ב' תר"ס, 4/3/1900
התגורר בתל אביב
חלל פעולת איבה
בכ"ד בניסן תרפ"א, 2/5/1921
מקום אירוע: תל אביב
הובא למנוחת עולמים בתל אביב, בית הקברות הישן (טרומפלדור)
אזור: ב, גוש: 1, שורה: כא
הותיר: הורים, אחים ואחיות
דוד צבי מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 4

קורות חיים

דוד-צבי, בן הרב יהודה הכהן ואסתר (לבית פישביין), נולד ב-ג' באדר ב' תר"ס (4.3.1900) בבודפשט, הונגריה. ילד שישי במשפחה ולו שמונה אחים ואחיות.

גדל בהונגריה, למד בישיבת "תלמוד תורה ומלאכה" בעיירה אונוד, בה למדו לצד לימודי הקודש גם עבודת כפיים (נגרות, חייטות, סנדלרות).

בסיום לימודיו התגורר במשך תקופה מסוימת בווינה והתפרנס מעסקי נגרות. כאביו, היה חבר תנועת "המזרחי" ופעל במסגרת "צעירי מזרחי". ב-7.4.1921 עלה לארץ על סיפון האוניה "אומבריה", הן כהגשמת שאיפתו האישית והן בשליחות הוריו כחלוץ משפחתי. הוא נקלט ביפו והתגורר, יחד עם עולים נוספים מהונגריה, בביתו של הרוקח איסא חלבי.

ביום כ"ג בניסן תרפ"א (1.5.1921) החלה התקפה כנגד יהודים ביפו, שסימנה את פרוץ מאורעות תרפ"א. באותו היום פרצו ערבים בפעולות ביזה ובהתקפות על עוברי אורח ובתי עסק של יהודים. הפרעות התרחשו ברחבי יפו ובמתקפה על "בית החלוץ" נפצעו עשרות ונהרגו רבים.

יום אחרי פרוץ המאורעות, ביום כ"ד בניסן תרפ"א (2.5.1921) התבקש דוד-צבי על-ידי חמישה שוטרים רכובים (כנראה ערבים) להתלוות אליהם להביא רכב כדי לפנות יהודים שהיו בסכנת נפשות. אל בית מגוריו הוא לא שב עוד. מאוחר יותר העידו חבריו כי הצטרף אל קבוצה שיצאה לסייע בהגנה על יהודי יפו, ובעברם את הגשר שעל יד המושבה הגרמנית שרונה הותקפו בידי פורעים. דוד-צבי ושלושה מחבריו נראו רצים אל חורשת האקליפטוסים הסמוכה לשרונה כשהם נרדפים על ידי ההמון ומגינים על עצמם. למחרת, נמצאה גופתו בדרך שבין סרפנד לתל אביב, ונתיחה שלאחר המוות העלתה כי מת מפגיעות בראשו ובליבו.

בן 21 במותו. דוד-צבי כצבורג הובא למנוחת עולמים בבית הקברות ברחוב טרומפלדור בתל אביב. הותיר אחריו בהונגריה הורים, ארבעה אחים ושתי אחיות.



---בשנת 2022 נוספו לקורות החיים מידע ותמונת החלל בזכות מחקר של ארגון המתנדבים "לתת פנים לנופלים". למידע נוסף ראו https://latetpanim.org.il/

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי