תפריט נגישות

יעקב לטניק ז''ל

בן בתיה ושלום
נולד בתרנ"ט, 1899
התגורר ביפו
חלל פעולת איבה
בכ"ג בניסן תרפ"א, 1/5/1921
מקום אירוע: יפו
הובא למנוחת עולמים בתל אביב, בית הקברות הישן (טרומפלדור)
אזור: ב, גוש: 1, שורה: כ"א
הותיר: הורים, אח ושלוש אחיות
יעקב מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 3

קורות חיים

יעקב, בנם של שלום ובתיה, נולד בשנת תרנ"ט (1899) בשפטובקה, רוסיה. בן בכור ולו אח אחד ושלוש אחיות.

גדל והתחנך ברוסיה. משפחתו הקפידה באדיקות על מנהגי הדת ואביו היה מורה ב"חדר", בביתם למדו ודיברו עברית והוא אהב את השפה והספרות העברית. בצעירותו בשפטובקה ובמהלך לימודיו בגימנסיה בחרקוב רכש השכלה עברית רחבה והקנה מידיעותיו לאחרים.

מגיל צעיר היה פעיל בקרב החוגים הציוניים וחבר תנועת "צעירי ציון". לאחר שהתקבל כחבר בתנועת "החלוץ" השקיע את כל מעייניו בקידום הרעיון הציוני. עבר לעיר לבוב לקראת עלייתו, וב-17.4.1921 עלה כחלוץ לארץ ישראל על סיפון האונייה "מרן" שהגיעה אל חופי יפו. "כל אלה שנסעו איתו יחד בספינה יודעים לספר על עליזותו, ריקודיו וזמירותיו, אשר שימחו את כל הנוסעים", סופר עליו.

בארץ התקבל על ידי חברי תנועת "החלוץ" יוצאי שפטובקה, שבאותה עת היו חברי קבוצת "הר כנרת" שבגליל, אך יעקב ביקש להצטרף לשורות "גדוד העבודה". ב-2.5.1921 היה עתיד להתייצב להתחלת עבודתו במחנה הגדוד בראס-אל-עין (ראש-העין), אלא שלא הספיק.

ביום כ"ג בניסן תרפ"א (1.5.1921) החלה התקפה ביפו, שסימנה את פרוץ מאורעות תרפ"א. באותו היום פרצו ערבים בפעולות ביזה ובהתקפות על עוברי אורח ובתי עסק של יהודים. הפרעות התרחשו ברחבי יפו ובמתקפה על "בית החלוץ" נפצעו עשרות ונהרגו רבים. יעקב, שהצטרף אל שורות המגינים על יהודי העיר, נהרג בהיותו ליד בניין הממשלה (ה"סארייה") ביפו.

בן 22 במותו. יעקב לטניק הובא למנוחת עולמים בבית הקברות ברחוב טרומפלדור בתל אביב. הותיר אחריו הורים, אח ושלוש אחיות.

חבריו לגדוד העבודה בראש העין קיימו טקס אזכרה מיוחד לו ולחברי הגדוד אשר נפלו עמו. בחוברת "קונטרס" נכתב אודותיו כי היה "בעל תכונות טובות, טוב לב ואהוב על הבריות. נפש ערה, רגישה לכל דבר יפה. שימחה אותו המחשבה, שסוף סוף הוא מגיע לארץ". כמו כן הובא ציטוט מדבריו: "בארץ-ישראל אפשר להשיג אחת משתיים - את החיים ואת המוות, ושניהם טובים", אשר נחקק על מצבתו.



--בשנת 2022 נוספו לקורות החיים מידע ותמונת החלל בזכות מחקר של ארגון המתנדבים "לתת פנים לנופלים". למידע נוסף ראו https://latetpanim.org.il/

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי