תפריט נגישות

צבי זליג גוגיג קוטבי ברגגרין ז''ל

בן משה אייזיק
נולד בתרנ"ו, 1896
התגורר ביפו
חלל פעולת איבה
בכ"ד בניסן תרפ"א, 2/5/1921
מקום אירוע: יפו
הובא למנוחת עולמים בתל אביב, בית הקברות הישן (טרומפלדור)
אזור: ב, גוש: 1, שורה: כ"א
צבי זליג מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 2

קורות חיים

בן משה-אייזיק. נולד בשנת 1896 בקוטוב, גליציה.

את שנות מלחמת העולם הראשונה עשה בגרמניה, ושם השתתף באופן פעיל בייסודה של תנועת "הפועל הצעיר". היה מזכיר הוועד המרכזי שלה וארגן במסירות את פעולותיה. גם במערכת של כתב-העת של התנועה לקח חלק. בוועידת פראג, שבה התאחדו "הפועל הצעיר" ו"צעירי ציון", היה גוגיג בין הצירים שייצגו את הסתדרות "הפועל הצעיר" בגרמניה. הוא התעניין והעמיק חקר בשאלות אידיאולוגיות של הסוציאליזם העברי ובבעיות בניין הארץ והקמת חברה, המיוסדת על עבודה עברית. צבי-זליג רצה לצאת ללמוד באוניברסיטה, אך דחה את מימוש תוכניותיו אלו מפני הרצון לעלות לארץ-ישראל.

בשנת 1920 עלה ארצה וענד כפועל בניין ביפו. כעדות חבר לעבודה, "חולשתו הגופנית נוצחה על-ידי התאמצות כבירה בשעת עבודתו. בכל שמונה השעות של עבודה קשה, מפרכת את הגוף, כמו הסעת חול, אבנים, חפירת כורות, תעשיית בטון וכו', לא נח אף רגע והאיץ גם בחברו שיעבדו במרץ ובלי מרגוע". את לילותיו הראשונים בארץ בחר לישון על החולות בשפת הים תחת כיפת השמים, ואכל רק לחם וענבים. סגפנות היתה אצלו השקפת-עולם. למרות העול הפיסי הקשה הרבה לקרוא ספרים, התקרב אל הסופר י"ח ברנר, ועבר לגור בבית יצקר בשכונת אבו-כניר שליד יפו, שבו התגוררו גם ברנר וחבריו.

כאשר פרצו פרעות תרפ"א ביפו, ביום כ"ד בניסן תרפ"א (2.5.1921), התנפלו ערבים על בית משפחת יצקר ורצחו את יושביו, וגוגיג בהם.

הוא הובא למנוחות בקבר-אחים בבית-העלמין הישן שברחוב טרומפלדור בתל-אביב.

חיים ארלוזורוב פרסם בכתב-העת הפועל הצעיר רשימה לזכרו. גם בקונטרס פורסמה רשימה לזכרו.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי