תפריט נגישות

מרדכי חביב אסידו אשידו ז''ל

נולד בתר"ב, 1842
התגורר ביפו
חלל פעולת איבה
בכ"ג בניסן תרפ"א, 1/5/1921
מקום אירוע: יפו
הובא למנוחת עולמים בתל אביב, בית הקברות הישן (טרומפלדור)
אזור: ב, גוש: 1, שורה: כא
הותיר: אישה, שלוש בנות ושני בנים
מרדכי חביב מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 2

קורות חיים

נולד בשנת 1842 במרוקו הספרדית. נצר למשפחה ממגורשי ספרד, שהגיעה למרוקו בשנת 1492. אביו, שהיה סוחר עשיר, צרר את כל רכושו ויצא בשיירה לארץ ישראל, אך נרצח במדבר וכל רכושו נשדד.

מרדכי-חביב הגיע בסירה לנמל יפו בשנות ה-70 של המאה ה-19 והתיישב בעיר. הוא היה מראשוני המתיישבים היהודים ביפו.

לאחר מות אשתו הראשונה סול, שילדה לו שלוש בנות ושני בנים, נשא לאישה את דונה רי אבילה, והיא גידלה את היתומים כאילו היו בניה שלה. את פרנסתו ופרנסת בני משפחתו מצא מרדכי-חביב בסנדלרייה שפתח. הוא היה סנדלר מעולה, ולעבודתו המשובחת יצאו מוניטין: עשירי יפו נהגו להזמין אצלו נעליים חדשות.

אבל עיקר מעייניו והתעסקותו של מרדכי-חביב היה בצורכי ציבור. הוא היה עסקן, תלמיד חכם ומנהל תלמוד תורה בשכונה, ועזר רבות ליתומים הן בלימודים והן בכלכלה. עקב עבודתו המסורה למען התושבים היהודים נחשב למעין "מוכתר" השכונה. כן היה מקובל על השכנים הערבים.

בפרוץ מאורעות תרפ"א, ביום כ"ג בניסן תרפ"א (1.5.1921), צרו פורעים ערבים על ביתו של מרדכי-חביב. הוא ירד אליהם, כי חשב שיוכל להרגיעם בדברי שלום - אך הערבים פרצו את הדלת, תקעו סכין בלבו ובבטנו, והוא מת במקום.

מרדכי-חביב, בן 79 במותו, הובא למנוחת עולמים בבית העלמין ברחוב טרומפלדור בתל אביב. השאיר אישה, שלוש בנות ושני בנים. מרדכי-חביב מוזכר בספר האישים, במצבת זכרון, בספר זכרון לחובבים והעולים הראשונים מעדת הספרדים-המערבים ביפו ואגפיה.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי