תפריט נגישות

צבי אליהו ז''ל

נולד בתרנ"ח, 1898
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בד' בניסן תש"ח, 13/4/1948
מקום אירוע: ירושלים - שיירת "הדסה"
הובא למנוחת עולמים בירושלים - סנהדריה
גוש: א, חלקה: א- קבר אחים,
צבי מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 14

קורות חיים

צבי, תושב ירושלים, הצטרף לשיירה להר הצופים כדי להיבדק בבית החולים הדסה.

בבוקר ד' בניסן תש"ח (13.04.1948) יצאה שיירה גדולה מלב ירושלים היהודית בדרכה להר הצופים הנצור (ההר היה מוקף בכוחות ערבים והגישה לבית החולים בהר היתה רק בשיירות לפי הסדר עם הבריטים). השיירה כללה 9 כלי רכב משוריינים מהם 2 משורייני קרב ובהם אבטחה של חברי ההגנה, 2 אמבולנסים, 2 אוטובוסים ו- 3 משאיות. בשיירה היו כ- 120 נוסעים, בהם עובדי רפואה של בית החולים הדסה, עובדי האוניברסיטה העברית, אנשי ההגנה מגיני ההר, חולים, מבקרים ועוד.

לאחר קבלת אישור מהמשטרה הבריטית שהדרך בטוחה, נכנסה השיירה לאיזור הערבי שבו עברה הדרך להר הצופים, דרך שהשלטון הבריטי התחייב לאבטח. בשעה 09:40 הגיעה השיירה לעיקול בדרך, בלב שכונת שיח ג'ראח הערבית, ואז התפוצץ מטען גדול שהערבים הטמינו בכביש לפני משוריין האבטחה הראשון ובכך נחסמה דרכו ודרך השיירה כולה. מיד פתחו הערבים באש כבדה מהבתים משני עברי הכביש על כל השיירה. 5 כלי רכב הצליחו להסתובב ולחזור לחלק היהודי תוך כחצי שעה ללא אבידות, 4 כלי רכב נותרו לכודים: משוריין החלוץ, אמבולנס ושני האוטובוסים המשוריינים. בארבעת כלי הרכב שנלכדו היו כ- 90 נוסעים.

בשעות לפני הצהריים נעשו נסיונות לחלץ את נוסעי השיירה, תחילה בידי כוח בריטי קטן ואחר שני נסיונות של ההגנה באמצעות משוריינים, אך נסיונות אלו כשלו. כל הזמן הזה ירו ממשוריין החלוץ אל הערבים ובכך מנעו התקרבותם. בשעה 2 בצהריים הצליחו הערבים להצית את שני האוטובוסים שהיו בסוף השיירה וגרמו לעשרות נפגעים, ורק ב- 4 אחר הצהריים הצליחו הבריטים לאלץ את הערבים להפסיק את האש והחל חילוץ הניצולים והנפגעים. אז התברר כי נהרגו 77 מנוסעי השיירה, בהם 67 חיילים ו- 10 אזרחים. בין ההרוגים האזרחים היה גם צבי.

צבי היה בן כ- 50 במותו, הובא למנוחות בקבר אחים לחללי השיירה בסנהדריה, ירושלים.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי