תפריט נגישות

צמח הלפרין ז''ל

בן הדסה ויוסף-ליפא
נולד בתרס"ח, 10/1907
התגורר בפתח תקוה
חלל פעולת איבה
בכ"ט באייר תש"ז, 19/5/1947
מקום אירוע: פתח תקוה
הובא למנוחת עולמים בפתח תקוה - סגולה
חלקה: ד, שורה: ב
הותיר: אישה, בן ובת, שני אחים ושתי אחיות
צמח מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 11

קורות חיים

צמח, בן יוסף והדסה, נולד בחול-המועד סוכות תרס"ח (אוקטובר 1907) בפתח-תקוה. הוריו הגיעו ארצה ב"עלייה הראשונה" (1882). צמח היה הבן השלישי מתוך חמישה בנים ובנות. למד בביה"ס "תלמוד תורה" ו"נצח בנים" בפתח-תקוה.

בגיל 14 סיים את לימודיו והחל לעבוד בפרדסי הסביבה. השתלם בכל המקצועות הקשורים בהדרים. בשנת 1930 היה ראש צוות אריזה והצטרף לאגודת "האורז", שאגדה בתוכה את אורזי הפרי ביישוב היהודי.

לאחר מות האב החליטו האלמנה ושניים מהבנים, צמח ומנחם-מרדכי, להקים יחידת משק על שטח 10 דונם שירשו מהאב. יחד עם זאת המשיך צמח בעבודתו כאורז בפרדסי רעננה.

בשנת 1935 נשא צמח אישה ולזוג נולדו בן ובת. בתקופת מלחמת העולם השנייה הופסקו משלוחי התפוזים לחוץ-לארץ. האחים הלפרין עקרו את הפרדס, ועל השטח שתלו תחילה ירקות, ואח"כ היו למגדלי פרחים. המשפחה פתחה חנות פרחים בפתח-תקוה ומצאה את פרנסתה בצמצום.

בתום מלחמת העולם השנייה החליטו צמח ואלגרה אשתו להשתקע ברעננה. הם החלו לבנות שם את ביתם, אך עד לסיום הבנייה המשיכו להתגורר בפתח-תקווה.

צמח היה חבר ב"הגנה", הוא החזיק ברשותו ב"סליק" אקדח (שלא נמצא עד היום) וכן רובה ציד דו-קני, שהיה מוסתר בארון. הימים היו ימי המאורעות שקדמו להכרזת המדינה. כנופיות ערביות שוטטו בין הפרדסים והשכונות המבודדות והטילו פחד ואימה.

בליל כ"ט באייר תש"ז (19.5.1947), תקפה כנופיה כזאת את בית משפחת הלפרין וניסתה לחדור לתוכו. בני-הבית הקימו מתרסים מהרהיטים לשם ייצוב הדלתות והזעיקו עזרה בצעקות ובצלצול בפעמון. ואומנם, הנוטרים ששמרו בסביבה הופיעו, ואנשי כנופית ה"נג'אדה" נסוגו לפרדס הסמוך.

בסוף הלילה סיימו הנוטרים את משמרתם בסביבה, ואנשי הכנופיה חידשו את נסיונות הפריצה לבית. צמח הוציא את רובה הציד ממחבואו ופתח קמעה את הדלת, אך בטרם הספיק לירות נורה בראשו ונהרג.

הובא למנוחת עולמים בבית הקברות בפתח-תקוה. בן 40 בנפלו. השאיר אחריו אישה, בן ובת, שני אחים ושתי אחיות.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי