תפריט נגישות

מכלוף ליאון אסרף ז''ל

בן חנה ודוד
נולד בכ"ג באדר ב' תרע"ג, 1/4/1913
התגורר בקרית שמונה
חלל פעולת איבה
בכ"ב בתמוז תשמ"א, 24/7/1981
מקום אירוע: קרית שמונה
הובא למנוחת עולמים בקרית שמונה - חדש
גוש: ג, חלקה: א, שורה: 25
הותיר: אישה, שני בנים ושלוש אחיות
מכלוף ליאון מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 49

קורות חיים

מכלוף ליאון, בן דוד וחנה, נולד בכ"ג באדר ב' תרע"ג, (01.04.1913), באלקסר, ספרד. בן בכור היה, ואחריו נולדו עוד שלוש אחיות.

בהגיעו לגיל מצוות, התייתם מאביו ועול פרנסת המשפחה רבץ על כתפיו. הוא למד בערבים ועבד בבקרים כעוזר בימאי וכעוזר מפיק בקולנוע אלהמברה. מאוחר יותר המשיך לפתח את כשרונותיו בתחום הקולנוע, כשלמד משחק ודרמה.

כנער, היה מכלוף חבר בתנועת הנוער השומר הצעיר בספרד. הוא הצטיין בספורט, ובעיקר בשחייה ובאגרוף מקצועני.

עם פרוץ מלחמת האזרחים בספרד בשנת 1936, התגייס לכוחות הגרילה שלחמו נגד הרודן פרנקו. לקראת סיומה של המלחמה, נאמניו של פרנקו ניסו לאתרו כדי להעמידו למשפט, אך מכלוף הצליח להתחמק מספרד.

בזמן מלחמת העולם השניה, התנדב לכוחות המחתרת הפרטיזנים באירופה שלחמו ביערות נגד הנאצים. בהלך פעילותו נפצע מקליעים בכל חלקי גופו ונפל בשבי הנאצי. לבסוף הצליח לחמוק מידיהם ולהצטרף אל כוחות בעלות הברית. משפחתו מציינת כי הוא סרב בכל תוקף לקבל פיצויי נכות.

בתום המלחמה שב לספרד, אך המצב הכלכלי היה בכי רע וקשה היה להתפרנס מתעשיית הקולנוע. אי לכך הלך ללמוד בברצלונה הנדסת מכונות, מקצוע מבוקש מאוד באותם ימים.

במרוצת השנים נישאה אחת מאחיותיו ועברה לגור בארצות הברית. היא ניסתה לשכנע את מכלוף להצטרף אליה, אך הוא העדיף לעלות לארץ ישראל. ב- 03.06.1957 עלה ביחד עם אימו ושתיים מאחיותיו באונייה "מדיטרניין".

מכלוף ובני משפחתו נשלחו למעברה בקריית שמונה והיו מחלוצי המקום. באותם ימים תנאי החיים היו מחפירים. לא היו מים זורמים או חשמל. מכלוף עבד עבודה פיזית קשה במשתלה. בהמשך מצא עבודה כמכונאי וכמסריט בקולנוע חרמון בעיר, שם המשיך לעבוד במשך 20 שנה. הוא נישא לויקטוריה ולשניים נולדו שני בנים: חיים-ארז ודוד.

מכלוף נלחם במלחמת ששת בימים ובמלחמת יום כיפור. מכריו הרבים תארו אותו כ"בן לגזע הנפילים".

בבוקר יום שישי, כ"ב בתמוז תשמ"א, (24.07.1981), הודיעו כוחות הביטחון לאזרחי קריית שמונה שחלפה הסכנה ואפשר לצאת מן המקלטים, בהם שהו במשך שבוע בשל ירי מסיבי של מטחי קטיושות מלבנון על האזור. הודעה זו התבררה בהמשך כמשגה חמור וטעות נוראית.

מכלוף, ששמע את ההודעה המרגיעה, הירשה לעצמו לצאת לעיר כדי לבצע סידורים שונים. הוא ביקש לקחת עמו את בנו דוד, אך ויקטוריה אשתו התנגדה בטענה שהילד צריך לעזור לה בעבודת הבית. מכלוף יצא את הבית בגפו. כעבור זמן מה נפל מטח קטיושות נוסף על העיר. אחד הפגזים פגע במכלוף, והרגו במקום.

שרשרת המחדלים האומללה לא תמה. במהדורת החדשות ברדיו, כשעה וחצי לאחר מכן, הודיעו על נפילתו של מכלוף, מבלי להודיע על כך למשפחה. וכך, דרך מהדורת החדשות, נודע למשפחה על הבשורה המרה.

מכלוף היה בן 68 במותו. הותיר אחריו אישה, שני בנים ושלוש אחיות. הוא הובא למנוחת עולמים בטקס צבאי מלא בבית העלמין בקרית שמונה. בטקס נכחו רבים מתושבי קריית שמונה, שאהבו והעריצו אותו.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי