תפריט נגישות

רחל יוספי בבלי ז''ל

בת אביגיל ובבלי
נולדה בתרצ"ג, 1933
התגוררה בירושלים
חללת פעולת איבה
בל' בסיון תשי"ד, 1/7/1954
מקום אירוע: ירושלים
הובאה למנוחת עולמים בירושלים - הר המנוחות
אזור: קהילת ירושלים, גוש: טו, חלקה: ג, שורה: 4
הותירה: אם, בעל ושלוש אחיות
רחל מונצחת באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 33

קורות חיים

רחל, בת אביגיל ובבלי, נולדה בשנת תרצ"ג (1933) בפרס, בעיר באנה. בת שלישית להוריה, אחות לקלרה, נעמי ושרה. כשהיתה רחל כבת שלוש שנים נפטר אביה, והאם וארבע בנותיה, שנגדע מקור מחייתן, עברו לגור עם אחות האם בעיר סאכס.

כעבור כשנתיים נפטרה האחות, ואימה של רחל נישאה לגיסה. אחיותיה של רחל עזבו את הבית, ורחל נשארה לגור עם אמה, אביה החורג ושמונת ילדיו. "... עשו ממנה שפחה", סיפרה אחותה של רחל, שרה, "היא גרה בבית עם 12 נפשות והילדים היו מרביצים לה, נותנים לה אוכל ולוקחים אותו ממנה... בחורף ובקיץ היא היתה יורדת לנהר לכבס להם את הבגדים...".

בשנת 1950 עלו לארץ כל בני המשפחה, והתיישבו בשכונת אבו טור בירושלים. רחל למודת הסבל החלה לעבוד במשק בית, ובכסף שהרוויחה הצליחה לרכוש חנות קטנה ולעבור לגור בה. זמן מה גרה לבד, עד שנודע לה היכן נמצאת אחותה שרה והיא הזמינה אותה לבוא לגור איתה. "אני אהיה איתה באש ובמים", אמרה האחות למוסרת ההודעה, ואכן שרה עזבה את ביתה הנוח במעברה ובאה לגור עם אחותה האהובה רחל.

שתי האחיות גרו יחד בחנות כשנה וחצי, ובתקופה זו בלטה מאוד נוכחותן בשכונה - הן תיווכו בסידור דיור לאנשים, דאגו להזמין רופא לכל חולה, היו הראשונות שבביתן היו מקרר ומים זורמים. בשנת 1953 קנו האחיות דירה קטנה ברחוב שמאע בירושלים, קרוב לגבול, ועברו לשם. "כל האושר שהיה לה בחיים היה בשנים האלה שגרנו שתינו יחד", סיפרה האחות שרה, "אני הייתי היחידה שראתה אותה בכל המצוקה שלה, שהבינה אותה...".

בתחילת ינואר 1954 נישאה האחות שרה, וזמן קצר אחריה, ביום 30.01.1954, נישאה רחל ליעקב מזרחי, שהכירה אותו כי גר בשכנות. החתונה הצנועה התקיימה בקרית שמונה, ומיד לאחריה חזר הזוג לגור בירושלים.

ביום 30.06.1954 סיימה רחל את קניותיה ושבה לביתה להכין אוכל. בדרך עברה ליד בית אמה, אך סירבה לעלות שכן רצתה להגיע לביתה ולקדם את פני בעלה. בערב החל ירי יזום של החיילים הירדנים לעבר שכונות הספר והרחובות שבקרבת חומת העיר העתיקה בירושלים, ורחל ובעלה נאלצו לשהות כל הלילה במרתף הבית.

הירי נמשך גם בבוקר המחרת. בשעה 05:30 בבוקר ל' בסיון תשי"ד (01.07.1954) החליטה רחל, שחששה לגורל אחותה שגרה בקרבת מקום, לצאת לרחוב ולבדוק מה שלום האחות. בגלל שהיתה בחורה גבוהה פגע בה צלף ירדני מיד בצאתה בירי מהחומה, ורחל נפצעה בראש ובצוואר. אמבולנס שהוזעק למקום לא הצליח להגיע אליה בגלל יריות החיילים ושוטר נאלץ לגרור אותה אל מקום מחסה, אך שם נקבע מותה.

רחל היתה בת 21 במותה. הותירה אם, שלוש אחיות ובעל. הובאה למנוחות בבית העלמין בירושלים. "אחותי רחל עברה הרבה ייסורים", כתבה אחותה שרה, "אם רק היו לה ילד או ילדה הייתי מטפלת בהם כל החיים, הייתי אומרת: זה של רחל. אבל אין לי כלום ממנה, חוץ מתמונה אחת וזכרונות".

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי