תפריט נגישות

רבקה שבן בצלאל ז''ל

בת לאה ואברהם
נולדה בתר"פ, 1920
התגוררה בירושלים
חללת פעולת איבה
בכ"ו בחשוון תש"ט, 28/11/1948
מקום אירוע: ירושלים
הובאה למנוחת עולמים בירושלים - הר המנוחות
אזור: קהילת ירושלים, גוש: ז1, חלקה: ד, שורה: ב
הותירה: בעל וארבעה ילדים
רבקה מונצחת באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 28

קורות חיים

רבקה, בת לאה ואברהם בצלאל, נולדה בשנת תר"ף, (1920) במשהד, איראן. המשפחה הציונית עלתה לארץ בשנת 1922 והתיישבה בשכונת מחניים, בקצה הצפוני-מערבי של ירושלים. ההורים, שהיו רגילים לעושר ומשרתים לא התלוננו על המצב הכלכלי הדחוק ושמחו לגור בעיר הקודש. רבקה למדה בבית הספר "אוולינה דה-רוטשילד" אצל המנהלת הגב' לנדאו, וסייעה בפרנסת המשפחה בעבודות במשק בית.

בשנת 1937 נישאה למשיח שבן, שהיה בנו של רב העדה הפרסית מאנוסי משהד בתל אביב. לזוג נולדו ארבעה ילדים: משה, חנה, יוסף ושושנה.

רבקה הייתה חברת האצ"ל, ובתפקידה הודיעה לחברי המחתרת על פעולות הצבא הבריטי. על אף שהייתה מטופלת בילדים קטנים, היא תמיד מצאה זמן לעזור לנזקקים. רבקה לא נענתה לבקשת משפחת בעלה אשר הפצירה בה לעבור לתל אביב, שנחשבה בטוחה יותר. היא נשארה בביתה ורצתה להיות קרובה למקום ההתרחשויות ההיסטוריות, גם במטרה לסייע במידת האפשר.

ואמנם, בית המשפחה עמד בקו האש, במקום שהיווה מעבר אסטרטגי בירושלים ולא אחת עברו בסביבתו חיילים שלא הכירו את האזור והיה צורך להדריכם להשתמש בתעלה שהיוותה מעבר בטוח בין השכונות, כאשר צלפים מבית הספר לשוטרים בשיח ג'ראח ומבית המופתי הערבי צלפו לעבר המקום ללא הרף.

במשך 40 הימים שבין סיום מבצע "ההר" (22.10.1948) עד ל"הפסקת האש הכנה" שנחתמה ביום 30.11.48 בין ישראל וירדן ושמה קץ לתקריות הקשות בעיר וסביבתה, הירבו הירדנים לירות ולהפגיז את העמדות הישראליות, כשהם פוגעים גם באזרחים. בתקריות אלו נהרגו 16 חיילים וכמה אזרחים. בין האזרחים ההרוגים באותן תקריות הייתה גם רבקה.

ביום כ"ו בחשון תש"ט, (28.11.1948), רבקה עלתה על גג המקלט לתלות כביסה עם בתה הקטנה שושנה. כאשר הבחינה בקבוצת חיילים ההולכים לקו החזית, היא קראה: "היזהרו! אל תלכו בשטח הגלוי, יש תעלה, עברו דרכה!" באותו רגע היא התגלתה לעיני צלף ירדני שירה ופגע בראשה. רבקה נפצעה אנושות והועברה לבית חולים בירושלים, אך נפטרה כעבור כמה שעות. בתה שושנה, בת שנתיים וחצי, רצה אל סבא וקראה: "אימא מתה".

רבקה הייתה הקרבן האזרחי האחרון בשנת המלחמה בירושלים, ויומיים לאחר מותה נכנסה לתוקפה הפסקת האש שנחתמה בין ישראל לירדן.

רבקה הייתה בת 28 במותה. הותירה אחריה בעל, שני בנים ושתי בנות. היא הובאה לקבורה בבית העלמין שיח' באדר ב' בירושלים, בו הייתה בין ראשוני הקבורים. לאחר כמה שנים הועברה למנוחת עולמים בבית העלמין בהר המנוחות בירושלים.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי