תפריט נגישות

מנחם מניס הויזמן ז''ל

בן חוה ובן-ציון
נולד בכ"ד בחשוון תרע"ח, 9/11/1917
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בי"ז בטבת תש"ח, 30/12/1947
מקום אירוע: ירושלים
הובא למנוחת עולמים בירושלים - הר הזיתים
אזור: חברה קדישא הראשית והכללית, גוש: הנביאים, חלקה: ה, שורה: 9
הותיר: הורים, אישה ושלוש בנות
מנחם מניס מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 17

קורות חיים

מנחם, בן בן-ציון וחוה, נולד בכ"ד בחשוון תרע"ח, (09.11.1917), בירושלים. הוא נולד כשבוע לאחר הצהרת בלפור.

היה דור רביעי בירושלים. אביו נולד בחברון ואימו נולדה בעיר העתיקה. המשפחה השתייכה לחסידי קרלין ומנחם השתייך לאגודת ישראל. מנחם היה בן בכור להוריו ואח לשמעון, דוד, משה ושלמה. הוא למד תלמוד תורה בבתי אונגרין והמשיך לישיבת שומרי החומות.

משחר ילדותו התבלט בכל מסגרת בה למד, לימודי קודש וחול. הוא שילב בחייו פרנסה, קדושה וגמילות חסדים.

למרות הקשיים הכלכלים שאפיינו את התקופה, מנחם המשיך ללימודים גבוהים וקיבל הסמכה בהנהלת חשבונות. כן הוסמך כמנקר בשר, ועבד במספר אטליזים באזור ירושלים. הוא לא נרתע משום מלאכה וגם סייע להוריו בעסק המשפחתי לממכר יין. לאחר עבודתו בערב, נהג ללכת ולשמוע שיעורי תורה. מנחם שימש כחזן בימים הנוראים ובכל הזדמנות חגיגית. הוא אהב לשיר והצטרף למקהלת גברים.

בגיל 19 נשא לאישה את מרים, בתו של מנדל בריכטא ולבני הזוג נולדו שלוש בנות: אסתר, ברכה וחיה.

מנחם היה אדם חברותי. הוא אהב את כולם וכולם אהבו אותו ללא קשר עם מוצאם העדתי.

תרומתו לעזרת נזקקים ופעילותו בגמילות חסדים הובילה אותו להתנדב לחברת קדישא, שסבו, חיים יהודה פלדמן, שימש כראש הדגל. מנחם הצטרף עם אביו לשיירות, שליוו מתים בדרכם האחרונה ובפעילות זו מצא את מותו.

בי"ז בטבת תש"ח, (30.12.1947), יצאה הלוויה של 11 נפטרים להר הזיתים. ההלוויה יצאה אחרי כמה ימים בהם אסרו הבריטים על קיום הלוויות, עקב התנכלויות הערבים. למרות האבטחה הבריטית, פתחו ערבים משכונות סילואן וא-טור הסמוכות באש לעבר השיירה. הצבא הבריטי השיב באש מהמשוריינים וכל המלווים השתטחו על הארץ. מנחם הבחין בגופה לא מכוסה, שתכריכיה התפזרו ומיהר לכסות את גופת הנפטר. תחילה נפצע בידו ומיד אחר כך פגעו בו שני כדורים נוספים. מלותיו האחרונות היו קריאת "שמע ישראל" ואמירת ווידוי. אחרי שפסקו היריות מצאו את מנחם ללא רוח חיים ליד הגופה, שעמה ביקש לגמול חסד של אמת.

מנחם היה בן שלושים במותו. הותיר אלמנה ושלוש בנות צעירות. הובא למנוחת עולמים בבית העלמין בהר הזיתים, ירושלים.

כחודש וחצי לאחר מותו של מנחם נפטר סבו וכמה שנים לאחר מכן גם אביו. אלמנתו נישאה בשנית ועברה לחיות עם בעלה בארצות הברית. בתו הבכורה של מנחם נישאה לרב שלום קוגלמן, העוסק בהוראה ובחינוך. הם עלו לארץ וקבעו את ביתם בירושלים. הבת ברכה נישאה לאהרון דלמן העוסק ביהלומים, וגם הם עלו ארצה והתיישבו בירושלים. הבת חיה נישאה לפרופסור חיים וואלין, המלמד משפטים באוניברסיטת בולטימור. משפחתו ברוכת הצאצאים של מנחם המשיכה את המורשת שהנחיל אבי המשפחה.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי