תפריט נגישות

אברהם מסנר ז''ל

בן שרה הינדה ומשה בנימין
נולד בי' באדר תרנ"ו, 24/2/1896
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בא' בחשוון תרפ"ב, 2/11/1921
מקום אירוע: ירושלים
הובא למנוחת עולמים בירושלים - הר הזיתים
אזור: חברה קדישא הראשית והכללית, גוש: אמצעי/2, חלקה: ג, שורה: 26
הותיר: הורים, אח ושתי אחיות
אברהם מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 3

קורות חיים

אברהם, בן בכור למשה-בנימין הכהן ושרה-הינדה (לבית בקנרוט), נולד ב-י' באדר תרנ"ו (24.02.1896) בבוריסלב, גליציה (הקיסרות האוסטרו-הונגרית דאז). גדל והתחנך בעיירה פשמישל, בבית הספר המקומי.

משבגר עבר להתגורר בווינה ולמד מכניקה ואלקטרו-טכניקה. היה חבר באגודת הספורט היהודית "הכח", ובמהלך מלחמת העולם הראשונה שירת בצבא הקיסרות.

ב-5.10.1920 עלה אברהם לארץ על סיפון האנייה "קרלסבד". ביום הגיעו לנמל יפו כתב בגלויה להוריו: "זה עתה הגעתי לפלשתינה. המסע היה ארוך למדי אך טוב. אני מקווה לחלוק איתכם בקרוב את כל הטוב".

סמוך להגיעו נקלט לעבודה בתל אביב, היה אחראי מטעם ועד העיר על תקינות התאורה החשמלית ביישוב. בדצמבר 1920 עלה לירושלים והתקבל לעבודה במוסכי הצבא הבריטי. כבעל מקצוע מנוסה השתכר משכורת הגונה, שאת מרביתה שלח להוריו יחד עם ניסיונותיו לשכנעם לעלות.

בחודשי הקיץ קיבל אברהם משרה נוספת: אחראי לגנרטור החשמלי במלון "אמדורסקי" בירושלים. נוסף לכך עסק באופן פרטי בקבלנות חשמל ובהתקנת אינסטלציה חשמלית. הוא הצליח לחסוך סכום כסף, והתכונן לנסוע לבקר את הוריו בפשמישל.

מעבר לעבודתו, הצטרף לקבוצת הגנה מאורגנת, עבר אימוני נשק ולקח חלק פעיל בהגנה על הרובע היהודי בעיר העתיקה נגד מתנכלים.

כל חייו הקפיד לשמור על מסורת ישראל ודקדק במצוות, כדברי חברו מאיר שמעון גשורי: "לא שכח אף פעם להתפלל את תפילת הבוקר לפני צאתו לעבודה". הוא היה אדם צנוע ונחבא אל הכלים, הושיט יד עוזרת לכל נצרך, התמיד בצמחונות והיה אהוב מאוד על חוג מכריו. חברו י. אבנד אמר עליו: "את ענייני החיים של בני אדם הבין באופן פשוט, וכל עוול ועיוות דין היה מצער את נפשו ועושה עליו רושם עמוק".

ביום א' בחשוון תרפ"ב (2.11.1921), יום השנה הרביעי להצהרת בלפור, החלו ערבים לפרוע בעיר העתיקה ולתקוף עוברי אורח, מוסדות ובתי עסק של יהודים. אברהם התנדב ללוות את אחת מעובדות המלון ואת בתה לביתן שבעיר העתיקה. עם הגיעם לרחוב הבטרק ברובע הנוצרים נדקר בלבו על-ידי פורע ערבי, ומת בדרך לבית החולים.

בן 25 במותו. אברהם הובא למנוחות בבית הקברות בהר הזיתים, בהלוויה משותפת עם שלושה חללים נוספים שנפלו באותו היום. בהלווייתם השתתפו כעשרת אלפים איש. הותיר אחריו הורים, אח ושתי אחיות.

במאמרו לציון המאורעות כתב המשורר קדיש סילמן על אברהם והירצחו: "תנו כבוד לחלוץ העברי שהציל משפחה יהודית".



---בשנת 2022 נוספו לקורות החיים מידע ותמונת החלל בזכות מחקר של ארגון המתנדבים "לתת פנים לנופלים". למידע נוסף ראו https://latetpanim.org.il/

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי