תפריט נגישות

אסתר שיטרית ז''ל

בת חנה ויצחק
נולדה בתר"נ, 1890
התגוררה בחיפה
חללת פעולת איבה
בל' בניסן תרצ"ו, 22/4/1936
מקום אירוע: חיפה
הובאה למנוחת עולמים בחיפה
חלקה: א, שורה: 14
הותירה: אם, בעל, שישה בנים ושלוש בנות
אסתר מונצחת באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 9

קורות חיים

בת חנה ויצחק. אסתר נולדה בשנת 1890, היא נולדה וגדלה בחיפה.

משבגרה אסתר התגוררה עם בעלה ותשעת ילדיהם בשכונה המעורבת ארד אל-יאהוד (אדמת היהודים) בוואדי רושמיה, חיפה. היתה אשת חיל, צנועה ונאמנה, שכל מעייניה בטיפול במשפחתה. היא היתה חברה בארגון ה"הגנה" בחיפה, החביאה בביתה נשק ועזרה בהעברתו למקומות שבהם היה דרוש.

בפרוץ מאורעות הדמים תרצ"ו - תרצ"ט, ביום ל' בניסן תרצ"ו (22.4.1936), חדר לביתה של אסתר שכן ערבי, אבו-חסאן מוכר החלב, ירה בה והרגה.

אסתר, בת 46 במותה, היתה הקורבן היהודי הראשון בחיפה במאורעות תרצ"ו - תרצ"ט. היא הובאה למנוחת עולמים בבית הקברות סמיר בחיפה. השאירה בעל, שישה בנים, שלוש בנות ואם.

בשל חשדות ואי-בהירות במניעי הרצח, ומתוך רצון להשקיט את הרוחות, פורסם תחילה כי הרצח נעשה ממניעים "אישיים", ולכן גם לא נקברה בקברי הרוגי המאורעות. לאחר מאבק ציבורי ממושך, שניהל העיתונאי מנדל זינגר, הוכרה אסתר כמי שנרצחה מסיבות לאומניות, ולאחר 31 שנה נערך ליד קברה טקס רב משתתפים בנוכחות נציגי ה"הגנה" בסניף חיפה. לאחר הטקס נסעו כל המשתתפים לבית המנוחה, ושם נערך טקס גילוי לוט מלוח זיכרון שהוצב על הבית, ובו נאמר: "בבית זה גרה אסתר שיטרית זכרונה לברכה, הקרבן הראשון של הישוב העברי בחיפה במאורעות תרצ"ו". כך תוקן העוול שנעשה למשפחה.

אסתר הונצחה בספרים מאורעות תרצ"ו, בדם ובאש - מאורעות תרצ"ו-תרצ"ז, כופר הישוב, בחוברת שהוציא מנדל זינגר לזכרה ולתיאור מלחמתו לתיקון העוול, בספר יזכור של מכון ז'בוטינסקי ובעיתון היינט, היוצא לאור במונטווידאו, אורוגואי.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי