תפריט נגישות

מנחם שטרן ז''ל

בן גיטל ופנחס
נולד בט' באדר תרפ"ה, 5/3/1925
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בי"ט בסיון תשמ"ט, 22/6/1989
מקום אירוע: ירושלים
הובא למנוחת עולמים בירושלים - גבעת שאול
אזור: קהילת ירושלים, גוש: תד, חלקה: ב, שורה: 2
הותיר: אישה, ארבעה ילדים ונכדים
מנחם מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 51

קורות חיים

פרופסור מנחם שטרן, בן גיטל ופנחס, נולד בביאליסטוק שבפולין בט' באדר תרפ"ה (05.03.1925). בבית דיברו יידיש, אך מנחם למד מילדותו עברית ולימודי קודש בנוסף להשכלה כללית. כשהיה בן 13 עלתה המשפחה לארץ ישראל והתישבה בחיפה. מחיפה עברה המשפחה לתל אביב ומנחם סיים את התיכון למסחר "גאולה". כבר אז השלים השכלתו בלימוד עצמי בספרייה העירונית.

אחרי שנת שירות בקיבוץ החל בשנת 1943 ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, וסיים את לימודיו כמוסמך בהיסטוריה של עם ישראל ובהיסטוריה כללית, לאחר מכן נסע ללימודים בסנט-ג'ון קולג' באוקספורד, בריטניה.

מנחם חזר לירושלים בשנת 1953 ללמוד וללמד באוניברסיטה, ואחרי שש שנים הוסמך כדוקטור לפילוסופיה. הוא נתמנה מרצה להיסטוריה של עם ישראל בימי בית שני. בשנת 1966 קיבל תואר פרופסור.

מנחם נישא לחוה. בני הזוג גרו בירושלים ושם נולדו ילדיהם: פנחס, טלי, מאירה ודפני.

פרופסור מנחם שטרן היה מעורכי כתב העת "ציון", חבר בועדות שקבעו תכניות לימודים במשרד החינוך, נשיא החברה ההיסטורית הישראלית ומנהל מרכז שז"ר. הוא היה חבר האקדמיה הישראלית למדעים. בשנת 1977 הוענק לו פרס ישראל בהיסטוריה של עם ישראל.

מפרסומיו העיקריים של פרופסור שטרן, שחלקם יצאו אחרי מותו: מחברים יוונים ולטינים על יהודים ויהדות - חיבור באנגלית עליו קיבל את פרס ישראל; תעודות למרד החשמונאים; הפרק על תקופת בית שני בסדרת תולדות עם ישראל בעריכת בן-ששון; הפרק על הפזורה היהודית בעולם ההלניסטי-רומי בסדרת ההיסטוריה של עם ישראל; ערכים בנושאי בית שני באנציקלופדיה העברית; הרצאות במסגרת האוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל בנושא מלכותו של הורדוס; יהודה החשמונאית בעולם ההלניסטי, פרקים בהיסטוריה מדינית; מחקרים בתולדות ישראל בימי הבית השני - קובץ כל מאמריו של מנחם שטרן בעברית ובאנגלית בהוצאת יד יצחק בן צבי.

בבוקר יום חמישי י"ט בסיון תשמ"ט (22.06.1989) הלך פרופסור שטרן, כדרכו מדי יום, מביתו לאוניברסיטה בגבעת רם בירושלים. כשעבר בעמק המצלבה נרצח בדקירות סכין על ידי שני מחבלים. גופתו נתגלתה ע"י תלמידי בית ספר שעברו שם.

כשלוש שנים לאחר הרצח שני המחבלים נתפסו, ונשפטו למאסר עולם.

פרופסור מנחם שטרן היה בן 64 במותו, הותיר אישה, ארבעה ילדים ונכדים. הובא למנוחות בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים, בחלקת הפרופסורים.

כשנה אחרי מותו הוציאו תלמידיו וחבריו של פרופסור שטרן את הספר "היהודים בעולם ההלניסטי והרומי - מחקרים לזכרו של מנחם שטרן". בדברי הפתיחה כתב אחד מעמיתיו: "במשך שלושים שנה ומעלה שבהן הורה שטרן את תולדות ישראל בימי בית שני באוניברסיטה העברית בירושלים ובהן פרסם את מחקריו, לא זו בלבד שהטביע את חותמו המבורך והמפרה בתחום מחקרו והוראתו שבו היה מתווה דרך ראשי, אלא שהיה מראשי המדברים במחקר תולדות ישראל כולן ובמחקר מדעי היהדות בכלל. נסתלק מעמנו איש אשכולות, שזיו תורתו וחכמתו האיר לכולנו".

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי