תפריט נגישות

יעקב גוזלן ז''ל

בן ר' רפאל
נולד בתרמ"ד, 1884
התגורר בחברון
חלל פעולת איבה
בי"ח באב תרפ"ט, 24/8/1929
מקום אירוע: חברון
הובא למנוחת עולמים בחברון
אזור: א, גוש: א2, חלקה: 1, שורה: 45
הותיר: אישה, בת ושני בנים.
יעקב מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 2

קורות חיים

נולד בשנת תרמ"ד, בחברון, לאביו ר' רפאל, נצר למשפחת גוזלן שעלתה מאה וחמשים שנה לפני כן מאדזיריה, מושבה צרפתית באפריקה, לארץ ישראל, והתישבה בחברון. ר' רפאל, חרד על דת ועל מצוותיה, חנך את בניו לתורה וליראת חטא. יעקב למד בתלמוד-תורה ובישיבה של הספרדים בחברון. מהשנה השמונה עשרה לחייו חלק את יומו: חציו לתורה וחציו ללימוד מלאכה.

בשנת תרס"ה נשא יעקב לאישה את בת הרב ר' יצחק בדאב מירושלים. מאז עסק במקצעו, כצורף כסף וזהב. ישרותו היתה למופת. הערבים הרבים, שהיו באים אתו במשא ומתן, היו מרבים באגדות על נאמנותו ויושר לבו.

ימים אחדים לפני המאורעות הציעו לר' יעקב לעזוב עם משפחתו את הבית ולמצוא מחסה באחד הכרמים בסביבת חברון. ר' יעקב לא הסכים לכך; הוא בטח ביחסי הידידות שבינו ובין הערבים והאמין, כי לא תאונה אליו רעה. גם בעל הבית הערבי הבטיח להגן עליה.

בשבת, י"ח באב, הסתער המון ערבים גדול על בית ר' יעקב. מספר הפורעים עלה על שלש מאות, אך לא יכלו לפרוץ את שער הברזל של הבית. שכן ערבי פתח את פתח הגג, והכניס את הפורעים. בעל הבית הערבי לא קיים את הבטחתו. תקפו את ר' יעקב מכל הצדדים, בסכינים ובמקלות. והתוקפים: אנשים, שעמד אתם בקשרי מסחר, שנעזרו על ידו, שאכלו מלחמו. הוא הגן על עצמו בגבורת נפש, עד שנפל חלל. בה בשעה התנפלו גם על אשתו ועל בניהם. נרצח נפש בנם משה.

האישה ובתם נפצעו קשה ונפלו מתעלפות. הרוצחים חשבו, שכל בני הבית מתו ונחפזו לבזה. האישה והבת נרפאו אחרי כן מפצעיהם.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי