תפריט נגישות

אפרת אפי אונגר דסברג ז''ל

בת יהודית ואורי
נולדה בכ"ח בתשרי תשל"ב, 17/10/1971
התגוררה בקרית ארבע
חללת פעולת איבה
בכ"ג בסיון תשנ"ו, 9/6/1996
מקום אירוע: כביש קרית מלאכי-בית שמש
הובאה למנוחת עולמים בכפר עציון
חלקה: 2, שורה: 5
הותירה: הורים, שני ילדים ואחים
אפרת מונצחת באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 53

קורות חיים

אפרת (אפי), בת אורי ויהודית דסברג, נולדה בכ"ח בתשרי תשל"ב (17.10.1971) בירושלים. ילדותה ונערותה עברו עליה באלון-שבות שבגוש עציון. היא למדה בבית הספר הממלכתי-דתי האזורי בגוש, והמשיכה לאולפנת צביה בירושלים. בשנות לימודיה היתה פעילה בתנועת בני עקיבא.

אפי שירתה שירות לאומי כסייעת בבית ילדים בעפולה. אחר כך למדה במכללת אמונה בירושלים, והוכשרה כגרפיקאית וכמורה בכירה.

ביום כ"ז באלול תשנ"ג (13 בספטמבר 1993) נישאה אפי לירון אונגר. באותו יום חגגו הפלסטינאים את יום החתימה על הסכם אוסלו. כל רחובות בית לחם, המפרידה בין אלון-שבות, ביתה של אפרת, לבין ירושלים, מקום חתונתה, מלאו בהמון חוגג.

ביתם הראשון של הזוג הצעיר היה בקרוואן בישיבה התיכונית בקריית ארבע. כשנה לאחר נישואיהם נולד בנם דביר, וכשנה לאחר מכן הבן ישי.

אפי, שכבר בגיל צעיר נתגלה כשרונה בציור ואיור, שימשה כגרפיקאית של המתנ"ס המקומי ואיוריה וציוריה ליוו את פרסומי המתנ"ס. ההומור של אפי בא לידי ביטוי בציוריה ובאיוריה לעיתון "הצופה לילדים". במשך חמש שנים נהנו קוראיו הצעירים מהציורים שליוו סיפורים, ממעשיות ומקומיקס פרי עטה של אפי. עורכת העיתון, שנפגשה עם אפי רק פעם אחת במהלך כל שנות עבודתן, התפעלה מכישוריה. הקשר ביניהן נעשה בטלפון ובפקס ואפי תמיד קלעה למטרה, נכנסה לראש המחבר וקוראי העיתון.

ביום ראשון בערב, כ"ג בסיוון תשנ"ו (09.06.1996) נסעו אפי, ירון ותינוקם ישי בכביש קרית מלאכי - בית שמש. ליד מושב גפן ירו בהם מחבלים מרכב ונמלטו. אפי וירון נרצחו במקום. תינוקם ניצל בנס ונותר ללא פגע.

אפי הייתה בת 24 במותה. היא הובאה למנוחות בבית העלמין בכפר עציון ונטמנה לצד בעלה ירון.

הותירה אחריה שני תינוקות, הורים ושישה אחים ואחיות. לאחר מות הוריהם ממשיכים שני הילדים להתחנך בדרכה של אפי, בבית הוריה באלון-שבות.

במקום הרצח הוצבה אנדרטה לזכר בני הזוג, שהוקמה בסיועם של חבריו של ירון מיחידת המילואים ובסיוע הקרן הקיימת לישראל.

אפי הותירה אחריה אסופת ספרים, שראו אור לאחר מותה: "דביר" - כשם בנה, נכתב בעקבות הולדתו על חייו והתפתחותו של תינוק; "דוקטור טטנוס" - על קורותיו של רופא בין בני תרבויות שונות; "מחכים למשיח" - סיפור דמיוני; "רן הרחפן" - על ילד שנותר סגור בבית הספר בתום הלימודים; "עכבר היזהרה" - קובץ סיפורי קומיקס קצרים. הספרים האלו ראו אור בנוסף לחוברת האיורים למגילת רות, ולערכת ציורים לגננות.

חבריהם של בני הזוג הוציאו לזכרם חוברת בשם "הנאהבים והנעימים".

ביישוב שערי-תקוה, מקום מגורי הורי ירון, הוקם לזכרם גן שעשועים ושמו "גן-אור" (כאותיות השם אונגר).

אחייניהם של אפי וירון, וילדים רבים נוספים שנולדו אחרי הרצח, נקראו בשמם: אפרת, ירון, אופיר, רוני, איתן (שאותיותיו הן הראשונות והאחרונות במילים - אפרת ירון) ולביא (שאותיותיו הן ראשי התיבות - לב ירון אפי).

באוניברסיטת בר-אילן הוקמה קרן מלגות על שם בני הזוג. בקרית ארבע מתקיים מדי שנה חידון לזכרם. האגף לפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך, בשיתוף עם המועצה המקומית בקרית ארבע, הוציאו חוברת הוראה המוקדשת לזכרם: "היישוב שלנו - קרית ארבע חברון".

לאחר מותם של בני הזוג אונגר הוקם אולם לימוד של הישיבה התיכונית במקום בו עמד ביתם הראשון בקרית ארבע. בית המדרש נקרא "אפיריון", על שם אפי וירון. מזוזת ביתם הראשון מקדמת את לומדי בית המדרש בהיכנסם.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי