תפריט נגישות

יעקב קליק קליפלד ז''ל

בן זהבה ואריה
נולד בד' בטבת תרפ"ח, 28/12/1927
התגורר בגדות
חלל פעולת איבה
בט"ז באלול תשי"ג, 27/8/1953
מקום אירוע: ירדן - פטרה
הובא למנוחת עולמים בקיבוץ גבעת ברנר
שורה: 13
הותיר: הורים ואח
יעקב מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 36

קורות חיים

יעקב (קליק), בן אריה וזהבה קליפלד, נולד בד' בטבת תרפ"ח (28.12.1927) בבית הספר החקלאי במקווה ישראל, המקום שבו עבדו הוריו ובו התגוררו.

בשנת 1935 עלתה המשפחה להתיישבות במושב נטעים. יעקב נכנס לכיתה א' בבית הספר במושב, והמשיך בו את לימודיו עד לסיום כיתה י'.

בשנת 1944 התקבל לבית הספר החקלאי 'כדורי' בהר תבור, ובו השלים את השכלתו התיכונית-חקלאית. במהלך הלימודים ב'כדורי' גויס יעקב להגנה, והכינוי "קליק" דבק בו מאותה תקופה והלאה.

עם סיום הלימודים ב'כדורי', בשנת 1946, חזר יעקב למושב, ובמשך שנה חידש את המשק החקלאי המשפחתי המעורב, ואף ניסה לארגן במושב חיי תרבות וחברה.

אחרי ביקור אצל בני מחזורו מ'כדורי', שיצאו להכשרה מגויסת באשדות יעקב במסגרת הפלמ"ח, החליט להצטרף אליהם. לקראת מלחמת העצמאות, אחרי קורס חובשים פלוגתיים, שירת בגדוד השלישי של הפלמ"ח, ולאחר מכן - בחטיבת 'יפתח'.

בתום הקרבות לשחרור הגליל ולכיבוש צפת, שבהם נפצע, נשלח יעקב לקורס מפקדי כיתות של הפלמ"ח בג'וערה, ומשם חזר לגדוד לפני כיבוש רמלה-לוד. יעקב המשיך לשרת בגדוד עד תום מלחמת העצמאות, כמפקד כיתה ולאחר מכן כמפקד מחלקה, גם כאשר חברי ההכשרה שלו עלו על הקרקע והקימו את קיבוץ יפתח בגליל העליון. הוא קלט נוער עולה שהתחייל ופיקד עליהם בקרבות שבהם נהדף הצבא המצרי, עד לשחרור הנגב כולו. עם פירוק הפלמ"ח השתחרר מהצבא, והצטרף לחבריו בקיבוץ יפתח.

במשק עסק יעקב בתכנון המשק, בריכוזו ובביסוסו. הוא נשלח לסמינר הרעיוני של 'הקיבוץ המאוחד' באפעל ועסק גם בהדרכה ובחינוך נוער בתנועת הנוער העובד בקריית שמונה.

יעקב שלח ידו בכתיבה של דברי הגות בנושאי חברה וציונות, אך הצטיין גם בחריזה ובכתיבת פיליטונים שנושאיהם חיי הקיבוץ וחבריו. בכל שנות פעילותו הוביל את חיי התרבות ונשא בעול החגים והמסיבות: במושב, בהכשרה ובקיבוץ. כחובב טבע ונוף הוא טייל בארץ בכל הזדמנות, במסעות רגליים ארוכים.

כאדם בעל תודעה לאומית-מעמדית היה יעקב חבר פעיל בסיעה ב' שהתפלגה ממפא"י והיתה לאחר מכן למפ"ם, על רקע זה חל בשנים 1952/53 הפילוג ב'קיבוץ המאוחד'. יעקב, שהשתייך למיעוט, נאלץ לעזוב את קיבוץ יפתח ולעבור לקיבוץ הגוברים (כיום גדות) בעמק החולה.

בחופשתו הראשונה שאחרי המעבר לגדות חבר לקבוצה קטנה של ידידים שהכיר בפלמ"ח ובטיולי טבע, ויצא עימם למסע לפטרה (הסלע האדום בירדן), שממנו לא חזר איש. אין מידע ברור באשר למה שהתרחש אחרי שחצו החמישה ביום חמישי ט"ז באלול תשי"ג (27.08.1953) את הגבול לירדן ליד באר מנוחה (ליד מושב פארן של היום), לשם הסיע אותם בקומנדקר מחצבה חבר בשירות צבאי ושם קבע לפגוש אותם בשובם. ידוע שהם נטבחו בידי הליגיון הירדני בלא שניהלו קרב, אף על פי שהיו חמושים וכל החמישה היו בעלי ניסיון קרבי עשיר. גופותיהם הוחזרו כעבור מספר ימים לישראל באמצעות האו"ם.

בן 25 היה יעקב במותו. הובא למנוחות בבית העלמין בקיבוץ גבעת ברנר. הותיר הורים ואח.

זכרו של יעקב הונצח בחוברת הזיכרון "על גדות" שהוציא קיבוץ הגוברים בשנת 1954; בהוצאת המשפחה והחברים הוצאה החוברת: "קליק - יעקב קליפלד" בשנת 1970; הספר "עד סלע - חמישה שהלכו" יצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד 1966 ובמהדורה מחודשת בשנת 2000.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי