תפריט נגישות

יונתן רפאל סנדלר ז''ל

בן מרים ארמנדה וסמואל
נולד בי"א בתשרי תשמ"ב, 9/10/1981
התגורר בצרפת
חלל פעולת איבה
בכ"ה באדר תשע"ב, 19/3/2012
מקום אירוע: צרפת - טולוז
הובא למנוחת עולמים בירושלים - גבעת שאול
אזור: מערביים, גוש: 3, חלקה: 2, שורה: 4
הותיר: אישה ובת, הורים ואחות
יונתן רפאל מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 80

קורות חיים

יונתן רפאל, בן מרים-אמנדה וסמואל. נולד בצרפת בי"א בתשרי תשמ"ב (09.10.1981), בן למשפחה מראשי הקהילה היהודית במדינה מזה דורות. הוא גדל בפריז בירת צרפת, אך נשלח על ידי הוריו ללמוד בבית הספר "אוצר התורה" בעיר טולוז בדרום-מערב המדינה, זאת בשל רמת הלימודים הגבוהה והשקט שאפיין את העיר. אחד ממוריו סיפר: "היה בא אצלנו הביתה ורצה להתקדם תמיד בלימוד התורה. תמיד רצה לשמוע עוד חידוש תורה, והיה מראשי החבורה בלומדים בבית הספר".

מיד לאחר שסיים את לימודיו, בעצה אחת עם הוריו, בחר יונתן להגיע לישראל, ארץ הקודש, וללמוד בישיבה. את השנים הראשונות בארץ העביר בישיבת "בית הלוי" בשכונת בית וגן בירושלים. לאחר מכן שב לבית הוריו בצרפת, התחתן עם אוה, וחזר איתה לירושלים כדי ללמוד בכולל "זכרון שמעון" בשכונת הר נוף.

הכולל, הממומן על ידי "קרן וולפסון", נועד להכשיר אברכים לשליחות בקהילות יהודיות בחוץ לארץ. חבריו של יונתן ללימודים סיפרו: "הוא היה אחד האברכים המבריקים ביותר בפרויקט ... ראו שהוא מגיע עם המון נכונות והמון רצון. הוא היה מלא 'דרייב' לקרב כמה שיותר יהודים לאביהם שבשמים והשקיע הרבה מעל למצופה בלימודים ... היה מקרב סטודנטים צרפתיים שהיו מגיעים לארץ כדי להשלים לימודים. היה מזמין אותם לשבת ודואג לכל מה שהם צריכים".

ליונתן ואוה נולדו שלושה ילדים: אריה נולד בניסן תשס"ו (אפריל 2006), גבריאל בתשרי תשס"ט (אוקטובר 2008), וליאורה נולדה בכסלו תשע"א (נובמבר 2010).

במהלך לימודיו החליט יונתן לנסוע לחזק את הקהילה היהודית בטולוז שבצרפת. בשנת תשע"א (2011) המשפחה עברה לגור שם, ויונתן עבד בהוראה בבית הספר של הקהילה, בית הספר בו הוא עצמו למד. חבר סיפר: "זה היה עבורו כמין סגירת מעגל, הוא רצה מאוד להחזיר טובה לרב מונסונגו, מנהל בית הספר".

בשהותו בצרפת הקדיש יונתן את ימיו לחינוך. הוא לימד בבית הספר ופעל רבות עם בני נוער בערים טולוז ובורדו. בנוסף היה נוסע מאות קילומטרים ברחבי צרפת בכדי לקרב סטודנטים מהאוניברסיטאות ליהדות, כדברי מכריו: "מדובר באדם צנוע ופשוט, שעשה עבודה מאוד טובה בקירוב רחוקים. היה עוזר לסטודנטים מרחק עשרות קילומטרים מטולוז. בכולל הוא לא היה מרפה דקה אחת מלימוד התורה".

בשנים האחרונות ללימודיו בארץ, וכן בשהותו בצרפת, נהג יונתן לכתוב במגזין "קונטרס" היוצא לאור מדי חודש בשפה הצרפתית. חבריו בכולל מעידים כי הוא השקיע שעות רבות בכתיבת דברי התורה ובחיפוש המקורות: "הוא היה מאוד מוכשר בכתב, השקיע את כל מרצו ואסף את כל הכישרונות שלו רק כדי להרביץ תורה ולכתוב את הטור החודשי. הוא גם היה מקבל תגובות רבות מאברכים, ששאלו אותו על דברים שכתב והתעניינו לדעת מקורות על עניינים שנכתבו שם".

יונתן הרגיש שהוא עושה עבודת קודש. הוא תכנן לשהות שנתיים בטולוז ואז לשוב עם המשפחה לירושלים, לגור וללמוד בעיר.

בבוקר יום שני כ"ה באדר תשע"ב (19.03.2012) הגיע מחבל על אופנועו לכניסה לבית הספר היהודי "אוצר התורה" בטולוז שבצרפת ופתח באש לעבר הבאים בשערי בית הספר. בפיגוע נרצחו ארבעה אנשים ואחרים נפצעו. החללים היו יונתן סנדלר, מורה בבית הספר, שני ילדיו אריה וגבריאל שהגיעו איתו ללימודים, וילדה נוספת שלמדה בבית הספר היהודי.

המחבל נהרג כעבור שלושה ימים, אחרי מצור משטרתי על המקום בו הסתתר.

יונתן היה בן שלושים במותו. הוא הובא למנוחת עולמים לצד שני ילדיו בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים. הותיר אישה בהיריון, בת, הורים ואחות.

יממה לאחר הרצח התפרסמו בעלון "קונטרס" דברי התורה האחרונים שכתב יונתן, על פרשיות ויקרא, צו, שמיני ותזריע-מצורע.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי