תפריט נגישות

אמרי תל-אורן ז''ל

בן שרונה וחנוך
נולד בי"ב בתמוז תשכ"ג, 4/7/1963
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בב' באדר ב' תשל"ח, 11/3/1978
מקום אירוע: כביש החוף
הובא למנוחת עולמים בירושלים - הר המנוחות
אזור: קהילת ירושלים, גוש: נג, חלקה: ב, שורה: ח
הותיר: הורים ואחים
אמרי מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 48

קורות חיים

אמרי נולד בירושלים בי"ג בתמוז תשכ"ג, (04.07.1963), בן לחנוך ושרונה (שהיו חלילנים בתזמורת ירושלים). גדל ברמת מוצא שבמבואות ירושלים, החמישי מבין שבעה ילדים.

אמרי היה תלמיד מצטיין בכיתה ט' בבית הספר האזורי "הרי יהודה" שליד קרית ענבים, והיה אהוד מאוד על חבריו. הוא חונך על עקרונות הצמחונות, בהם דגל בגאווה.

אמרי היה נגן קלרינט מוכשר, ואף נבחר לנגן בתזמורת הנוער המקובצת הארצית. כשמלאו לו 14 שנים השתתף בסיור הופעות באירופה עם תזמורת הנוער הירושלמית. שלושה ימים לפני מותו זכה סוף סוף לקבל קלרינט חדש, שעליו חלם זמן רב.

אמרי היה ספורטאי מצטיין, ושיחק כדורסל בקבוצת הפועל בית זית, אשר לאחר מותו שינתה את שמה ל"הפועל אמרי בית זית". הוא אהב לקרוא, לפסל, לשחק משחקי כדור ושחמט, ולמרות שהצטיין בכל עיסוקיו, עדיין שמר על צניעותו וביישנותו.

אמרי נרצח בהיותו בן 14 וחצי.

בשבת ב' באדר ב' תשל"ח (11.03.1978), לאחר ביקור משפחתי בגליל, נסעו בני משפחת תל-אורן דרומה לביתם בירושלים במכוניתם הפרטית.

על יד מחלף זכרון יעקב נתקלה המשפחה בחוליית מחבלים שנחתה מהים על מנת לבצע פיגוע המוני. אירוע זה נודע כ"פיגוע כביש החוף" או "אוטובוס הדמים".

בעת ההיתקלות, מחבל שירד מאוטובוס עליו השתלטה החולייה ירה מטווח קצר צרור ארוך שניקב את המכונית. כתוצאה מהירי נפצעו אביו ואחיו של אמרי, וכדור שפגע בראשו של אמרי, שנמנם במושב האחורי, גרם לפציעה קטלנית.

במצב של הלם המשיכה המשפחה בנסיעה לכיוון בית החולים בחדרה, אך נתקלה שוב באותו אוטובוס (שבינתיים עקף אותם בדרכו לתל אביב), ובירי מחבלים נוסף מתוך האוטובוס. ירי זה כפה עליהם לחזור כלעומת שבאו לכיוון חיפה.

בכניסה לעיר נאספה המשפחה ע"י חיילים בטנדר צבאי והובאה לבית חולים רמב"ם, שם נקבע מותו של אמרי.

האב, שנורה בזרועו, נותח, ולאחר שנה של שיקום הצליח לחזור לנגינה.

אמרי נקבר בהר המנוחות בירושלים בהלוויה ממלכתית בהשתתפות אישי ציבור. על מצבתו נחרטו תווים מתוך הקונצ'רטו לקלרינט מאת מוצרט, אותו הירבה אמרי לנגן, וכן נחרט שיר לזכרו אשר נכתב ע"י סבתו חיה, רעייתו של הסב המשורר אברהם רגלסון (זכרונם לברכה), ואלו מילותיו:

"אמרי יקירנו, טהר העין והנפש,

בכל ניד של יופי בהווי העולמים נבקשך ונמצאך,

כי חלק הינך הימנו כעת".

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי