תפריט נגישות

מרק סלבין ז''ל

בן חנה ויעקב
נולד בכ"ז בשבט תשי"ד, 31/1/1954
התגורר בפרדס כץ
חלל פעולת איבה
בכ"ו באלול תשל"ב, 5/9/1972
מקום אירוע: גרמניה - מינכן
הובא למנוחת עולמים בתל אביב - קרית שאול
אזור: 3, גוש: 1, שורה: 1 א'
הותיר: הורים, אח ושתי אחיות
מרק מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 46

קורות חיים

מרק, בן חנה ויעקב, נולד בכ"ז בשבט תשי"ד (31.01.1954) במינסק שבברית המועצות. גדל בברית המועצות.

מגיל צעיר עסק בספורט היאבקות בסגנון יווני-רומי, והיה מדורג כאחד המתאבקים הטובים בברית המועצות. בפברואר 1972 זכה להיות אלוף הנוער של ארצו בסגנון יווני-רומי במשקל עד 74 קילוגרם.

הוא גם עסק בציור ובמוזיקה, מגיל צעיר אסף ספרים נדירים, ובביתו שמר אוסף נאה של ספרים.

מרק היה אמור לייצג את ברית המועצות באולימפיאדת 1972, אך החליט שהוא מעוניין לייצג את מדינת ישראל, מדינת העם היהודי. השלטונות לא הסכימו שיעזוב את ברית המועצות, במקביל גם משפחתו לא הסכימה שיעלה לבדו ובהתראה קצרה התארגנה כל המשפחה ועלתה לישראל בחודש מאי 1972. כיוון שעזב למורת רוחם של מאמניו ואנשי האקדמיה לספורט, לקחו ממנו את כל התעודות והמדליות בהן זכה.

המשפחה התגוררה בפרדס כץ, ומרק הצטרף לאגודת הפועל תל אביב ונשלח למכון וינגייט. לא היו מתחרים ברמתו בארץ, ואנשי המכון הזמינו את אלוף העולם בהיאבקות ד'אז כדי שיתחרה בו וכדי שיאמדו את רמתו. מרק ניצח בכמה תחרויות, ובחודש ספטמבר 1972 נשלח לייצג את ישראל באולימפיאדה במינכן, גרמניה. בשובו, היה אמור להצטרף לאולפן ללימוד עברית בשפיים.

ביום שלישי 05.09.1972 לפנות בוקר נכנסו מחבלים לבניין בכפר האולימפי שבו התגוררו חברי המשלחת הישראלית לאולימפיאדת מינכן. המחבלים פרצו לאחד החדרים שבו שהו שישה ישראלים, ודרשו מהם ללוות אותם לחדרים נוספים שבהם ישנו באותה עת ספורטאים ישראלים. הנחטפים הצביעו על חדר נוסף שבו שהו שישה ישראלים, בהם גם מרק. המחבלים נכנסו פנימה ודרשו מכל הקבוצה להתלוות אליהם. בעודם יורדים במדרגות ניסו שניים מהישראלים להימלט. אחד מהם, משה וינברג, נרצח בירי, והשני הצליח להימלט.

בין המחבלים, שהחזיקו כעת 10 בני ערובה, לבין הרשויות הגרמניות נפתח משא ומתן קשה. במהלך המשא ומתן רצחו המחבלים בירי חטוף נוסף, יוסף רומנו.

בסופו של היום הוסכם בין המחבלים לגרמנים שבני הערובה והמחבלים יועברו במסוקים לנמל התעופה הצבאי של מינכן ומשם ימריאו במטוס. כל תשעה בני הערובה הועלו על מסוק והוטסו לנמל התעופה הצבאי. אחרי שנחתו, בעודם במסוק, נעשה ניסיון חילוץ כושל על-ידי הצבא הגרמני. בכ"ז באלול תשל"ב (05.09.1972) בלילה, במהלך פעולת החילוץ הכושלת, לפני שנתפסו המחבלים, הם רצחו את כל בני הערובה, בהם מרק.

11 ספורטאים שיצאו בשליחות המדינה כשדגל ישראל מונף מעל ראשם, חזרו ב- 11 ארונות עטופים בדגל המדינה.

מרק היה בן 18 במותו. הותיר הורים, שתי אחיות ואח. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בקריית שאול, תל אביב.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי