תפריט נגישות

לוי ביליג ז''ל

בן דב(ברנרד)
נולד בתרנ"ז, 1897
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בג' באלול תרצ"ו, 21/8/1936
מקום אירוע: ירושלים
הובא למנוחת עולמים בירושלים - הר הזיתים
אזור: חברה קדישא הראשית והכללית, גוש: קדושים, חלקה: א, שורה: 10
הותיר: הורים ואחיות
לוי מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 6

קורות חיים

בן דב (ברנרד), נולד בשנת 1897 בלונדון, בירת אנגליה.

כבן למשפחה ציונית מיוצאי רוסיה גדל על ערכי היהדות והציונות. לאחר שסיים את לימודיו היסודיים והתיכוניים, ועקב היותו תלמיד מחונן, המשיך לוי את לימודיו הגבוהים באוניברסיטות לונדון וקיימברידג' - בעיקר בפילולוגיה, לימודים קלאסיים, יוונית וגרמנית. מאוחר יותר למד שפות שמיות, בעיקר ערבית. הוא גמר בהצטיינות את לימודיו והוצע לכהונת מרצה באחת האוניברסיטות באנגליה, אך הוא נענה להזמנתו של ד"ר הורוביץ: זה הציע לו בשנת 1926 להיות למרצה הראשי בלשון הערבית במכון למדעי המזרח שעל-יד הפקולטה למדעי-הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים.

כאיש המכון חקר ד"ר ביליג את הזרם השיעי שבאיסלאם והשתתף כנציג האוניברסיטה בקונגרסים הבינלאומיים למזרחנים, שהתקיימו בשנת 1928 בלונדון ובשנת 1931 בליידן שבהולנד. יחד עם א. ילין הוציא לאור, אחרי עבודה של שנים, ספר לימוד של הלשון הערבית, והשתתף בעריכת אחד הכרכים של ההיסטוריון הערבי בלאדורי. בשנת 1930 נסע לעיראק ולפרס, והתקבל שם בכבוד גדול כאחד מגדולי החוקרים של הספרות והתרבות הערבית ומומחה לתולדות הכתות הערביות.

ד"ר ביליג היה איש צנוע וחביב על הסגל המדעי של המכון ועל הסטודנטים שלמדו בו. הוא התגורר בביתו של פריץ סימון בשכונה העברית החדשה תלפיות.

בתקופת מאורעות הדמים תרצ"ו- תרצ"ט, אור ליום ג' באלול תרצ"ו (21.8.1936), כשתקפו אנשי כנופיות ופרצו לשכונה, נורה ד"ר ביליג בחדרו מטווח קצר, בעת שישב ועבד על מחקרו על תולדות התרבות הערבית.

הוא הובא למנוחות בבית-העלמין שעל הר הזיתים בירושלים. השאיר אחריו הורים ואחיות.

"איזו אירוניה, שדווקא באיש זה פגע הכדור", אמר ד"ר מאגנס,בדברי ההספד,"בשעה שישב ושקד על המדע הערבי, על הספר הערבי, שלו הקדיש את מיטב ימיו לשיפורו, לשכלולו ולהוצאתו לאור. הוא הקדיש את חייו למדע הערבי ולהבנת האיסלאם והיה ידוע לערבים רבים. לא היה לאיש הוה שונא ויריב. איש צנוע, אץ להגיש עזרה לכל דורש, לא התערב בפוליטיקה, רצה להבין את נשמת הדת האחרת ורעיונותיה. ביליג היה קדוש גם בחייו". ויצחק בן-צבי הוסיף: "הוא היה בא-כוחה של היהדות האנגלית. איש תם, הממית עצמו באוהלה של תורה. הוא נטע בקרב תלמידיו במכון את הרצון להכרת הערבים ושמח תמיד לעזור, ליעץ ולהדריך".

זכרו הונצח בספרים בדם וכאש - מאורעות תרצ"ו - תרצ"ז ומאורעות תרצ"ו. בלכסיקון האישים של ארץ-ישראל מופיע ערך על שמו.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי