תפריט נגישות

פניה בדש ז''ל

בת זלדקה והלל
נולדה בתרס"ב, 1902
התגוררה בכרכור
חללת פעולת איבה
בח' בחשוון תר"צ, 11/11/1929
מקום אירוע: כפר צ'רקס
הובאה למנוחת עולמים בכרכור (כפר פינס)
אזור: צמוד לחלקה צבאית, שורה: 2
הותירה: בעל ובת
פניה מונצחת באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 2

קורות חיים

בדש פניה, בת זלדקה והלל סטנייצקי, נולדה בשנת תרס"ב בגרודנה-פולין בבית ציוני חובב ציון. למדה שם בבית הספר היסודי.

בשנת 1922 עלתה ארצה ועבדה כפועלת במושבה כרכור שליד חדרה. בשנת 1925 נישאה למשה בדש, ממייסדי כרכור והחלה לבנות את ביתה. בשנת 1926 נולדה ביתם חנה ושנה לאחר מכן התיישבו במושב בכרכור והחלו מקימים את משקם.

ביום ח' בחשוון תר"ץ (11.11.29) נסעה בעגלה מחדרה, שם טחנה חיטה לקמח. בחזרה לביתה בכרכור, עמה נסע האיכר ישעיהו לויט, אף הוא מכרכור, בהיותם ליד צ'רקס - זה המקום שהיה מועד לתקיפות, ליד תחנת חדרה, הבחינה פניה לראשונה בערבים הרודפים אחריהם וצועקים "ואקף" - עמוד! פניה הספיקה לקפוץ מהעגלה ולנסות לברוח, אך לויט הוכה בידו בפגיון של אחד המתנפלים אשר קפץ על העגלה. מיד המשיכו המתנפלים לרדוף אחרי פניה הבורחת. לויט התאושש מהמכה והגיע כל עוד נפשו בו לתחנת חדרה בצעקה - הצילו! - כשפצעו שותת דם. ואילו המתנפלים השיגו את פניה, ירו בה ורצחוה בדקירות. התנפלו עליהם חמישה ערבים מזויינים. פניה, שהכירה את את המתנפלים, נרצחה בדקירות סכין. ישעיהו לויט נפצע אף הוא, אך הצליח להימלט ולהזעיק עזרה.

פניה הובאה למנוחת עולמים בבית העלמין של כרכור, סמוך לכפר פינס. הניחה בעל ופעוטה בת שלוש שנים. הונצחה בספר מלחמה ושלום בארץ ישראל.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי