תפריט נגישות

יהודה קפלן ז''ל

בן אלקה ושלמה
נולד בכ"ח בשבט תרס"ו, 23/2/1906
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בל' בכסלו תשמ"ד, 6/12/1983
מקום אירוע: ירושלים
הובא למנוחת עולמים בירושלים - גבעת שאול
אזור: קהילת ירושלים, גוש: ע, חלקה: ב, שורה: 5
הותיר: אישה, ילדים ונכדים
יהודה מונצח באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 51

קורות חיים

יהודה, בן שלמה ואלקה, נולד בכ"ח בשבט תרס"ו (23.02.1906) בביאליסטוק, פולין. ילד זהוב שיער ותכול עיניים היה, שובב ואמיץ ללא חת, שנלחם בכל ילד גוי שהעז להרים יד על מי מחבריו היהודים.

משפחת קפלן הייתה משפחה ציונית. האב, שלמה, היה סופר ועיתונאי שכתב מאמרים נלהבים בעיתונים היהודיים על ארץ ישראל. בנותיו, טובה ומנוחה, קיבלו את ברכתו לעלות לבדן לארץ ישראל. הבן הבכור, יצחק, שהיה חובב הרפתקאות, ברח מהבית ונסע לאמריקה, שם חי עד יום מותו.

כשהיה יהודה בן 20 החליט לעשות מעשה ולעלות לארץ ישראל, בעקבות אחיותיו, שכתבו מכתבים נלהבים משם. האב, שהקפיד לכתוב יום יום מכתבים לילדיו במרחקים, לא זכה לעלות ומת בגולה. לאחר מות אב המשפחה, האם והבת דבורה עזבו את פולין, והמשפחה התאחדה בירושלים.

ביתם הראשון היה בבניין בית הספר בצלאל לאמנות בירושלים, שם שכרו דירה. יהודה התגייס למשטרת המנדט והוצב באום אל רשרש (כיום אילת) לחופי ים סוף. הוא אהב את הנוף המרהיב וחופי הזהב המבודדים, שאיש שם אינו מפריע לשלוותם. בעבודתו כאלחוטן התגלה כשרונו בהפעלת כל מכשיר ותיקון כל תקלה. ואכן, ידי הזהב שלו לא פסקו מעבודה ויצירה עד יומו האחרון.

עם קום המדינה, התגייס יהודה למשטרת ישראל והיה מראשוני האלחוטנים שלה. הוא לקח חלק במלחמות ישראל, והיה שותף פעיל בהקמת מחלקת הקשר של המשטרה במגרש הרוסים בירושלים.

בירושלים הכיר יהודה את אשתו חיה וינשטוק, בת למשפחה ירושלמית ידועה וותיקה. ביתם הראשון היה מחוץ לחומות, ליד שער מנדלבאום, ושם נולדו שתי הבנות: דפנא ותלמה. בשנת 1957 עברו לביתם החדש בקרית יובל. בשכונה החדשה הציורית, המוקפת גינת חמד, גדלו הבנות ולאחר מכן הנכדות.

יהודה היה איש משפחה חם, שהפך ביחד עם אשתו כל שמחה משפחתית, חג ומועד לחוויה בלתי נשכחת. הוא ייצר בכשרון רב רהיטים וצעצועים. היה בשלן מוכשר, שתבשיליו המשובחים נודעו לתהילה.

כשסיים יהודה את שירותו במשטרה ויצא לגמלאות, החל לעסוק בעבודה התנדבותית ב"יד לקשיש" בירושלים. הוא ניהל את כספי הבית, עזר עם חיוך חם לכל מי שהיה זקוק לעזרתו, ורכש את אמונם ואהבתם של העובדים ובאי הבית.

ביום שלישי ל' בכסלו, חנוכה תשמ"ד (06.12.1983), יצא יהודה באוטובוס קו 18 לשוק מחנה יהודה במרכז ירושלים, לאחר שסיים את פעילותו ההתנדבותית. מטען חבלה שהטמין מחבל התפוצץ באוטובוס. יהודה ועוד שלושה נוסעים נרצחו במקום, שתי פצועות מתו אחרי ימים אחדים.

יהודה היה בן 77 במותו. הובא למנוחות בבית העלמין בהר המנוחות, גבעת שאול, ירושלים.

לזכרו הקימה משפחתו את "פינת יהודה" - גינת מרגוע בכניסה לשכונת קרית יובל בירושלים, ליד ביתו.

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי