תפריט נגישות

חנה כאנום כהן ז''ל

בת ר' ניסן
נולדה בתר"מ, 1880
התגוררה בצפת
חללת פעולת איבה
בכ"ג באב תרפ"ט, 29/8/1929
מקום אירוע: צפת
הובאה למנוחת עולמים בצפת - ישן
אזור: קדושי תרפ"ט
הותירה: בעל וילדים
חנה מונצחת באנדרטה בהר הרצל בלוח מס' 3

קורות חיים

נולדה בשנת 1880, בעיר שירזי, פרס, לאביה ר' ניסן - בן תורה, איש חסיד וישר לב, מכובד בעירו. חנה נתחנכה בבית הוריה לצניעות, דרכי מוסר וגמילת חסדים.

בשנת 1892 נישאה חנה לרפאל כהן, מופלג בתורה ובקי בפוסקים. רפאל הצליח במשלח ידו וצבר כסף רב, ובשנת 1894 עלה עם משפחתו לארץ, והתישב בצפת. ביושר מעשיו, פזרונו לצדקה, הגותו בתורה בשעות הפנאי, תמיכתו בתלמידי חכמים, יוצא שמו של רפאל לתהילה בעיר. ביתו נמנה על הבתים המעטים, שזכו לשני שלחנות: תורה וגדולה. אחרי זמן לא רב לשבתו בצפת נתמנה רפאל לסוכן קונסולרי של פרס בעיר צפת.

ביום החמישי, כ"ג באב, התנפל על בית כהן המון של עשרים וחמישה ערבים, בערך, בהם זקן בן שמונים וחמש שנים. על יד שער הבית קרא איש מן ההמון: "אל תכנסו לבית הפרסי, כי ידידנו הוא" - ההמון שב כלעומת שבא. אך, עד מהרה נמלכו הפורעים בדעתם: כעבור חמש דקות שבו להתנפל על בית כהן. נפצו את זגוגיות החלונות, והתחילו לשבור את הדלת, מתוך קריאות: "איטבחו אל יהוד!" (שחטו את היהודים) בני הבית נמלטו על נפשם וברחו מהחדר למרתף שבחצר, אך חנה איחרה מעט, וברגע שירדה את מדרגות המרפסת והגיעה לחצר הדביקוה שלושה פורעים, שניים אחוזי אלות ואחד אחוז מוט ברזל, היכו על ראשה עד שנפצו את גולגלתה, ונפלה מתה. אחרי כן כרתו הפורעים את עצי הלימון שבחצר, שברו את הרהיטים, השחיתו את הספרים, והעלו את הבית באש.

חנה הובאה למנוחת עולמים בבית העלמין בצפת. היניחה בעל וילדים, בניהם הבן שמואל בן ה - 13, שהיה עד לרצח אימו.

זכרה הונצח בספרים "יזכור לחללי תרפ"ט ומאורעות הדמים - חמישים שנה לטבח בצפת".

אנו עושים כל מאמץ לדייק במידע המופיע, ומתנצלים אם אירעה טעות.
אם ברצונכם להעיר או לתקן פרטים בדף זה, אנא
צרו קשר.
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה
פיתוח מאגרי מידע לוגו חברת דידקטי